webForumDet fria alternativet

söker CMS

7 svar · 486 visningar · startad av Matti

MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg

CMS = Content management system

Krav

• innehållet ska lagras i en mysql-databas (om en sökmotor följer med är det ett plus).
  • Templates. Varje sida ska kunna ha en "byggas" av en unik template om man så vill.
  • Sökmotorvänliga adresser typ /visa/artikelnamn istället för visa.php?artikelnamn (viktigt)
  • möjlighet att lägga till texter via www

Jag har gått igenom rätt många skript på hotscripts.com men har inte hittat något som stödjer allt som står ovan. Har ni några förslag?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

PHPPortalen.net kommer att utvecklas på det sättet ( Är dock inte säker på adresserna till sidorna ), så håll ut ett tag - så kommer version 8, och förhoppningsvis den sista versionen, av PHPPortalen! :)

Du kan alltid höra med fredrik@phpportalen.net, hur det går för honom.

Jo, jag märkte att de höll på att utveckla ett system.. skickade denna url till info@phpportalen.net.

Vi kan stryka det där med sökmotorvänliga url:er från listan, jag hittade en lösning på problemet:

.htaccess

RewriteEngine on
RewriteRule ^index-(.*)\.html$ index.php?id=$1

index-1.html blir alltså samma sak som index.php?id=1

Så nu finns det fler system att välja på, jag kanske hittar något själv. Kravet nu är väl att länkstrukturen hela tiden ska se likadan ut - antalet variabler i adressen ska hela tiden vara densamma.

*letar vidare*

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Något sådant som du efterfrågar Matti, kommer att komma.

Men utvecklingen går lite trögt. Så sitt inte och vänta, gråa hår är någonting man får stå ut med om man väntar på det projektet. Men när det kommer skall det bli bäst! :)
Och det kommer ... det törs jag lova!

Så sitt inte och vänta

Nej, det tänker jag inte göra. :) Jag funderar på att skriva ihop skriptet själv. För.. det kan väl inte vara så svårt?

Templates
Jag kan använda mig av ett redan färdigt template-system och bara hämta in datan från en databas.

Inskrivning/hämtning av data till/från databasen
Mjah.. kan väl inte vara så svårt.. ;) Det måste ju finnas en massa tutorials som beskriver hur man gör.

sökmotor
Finns färdiga skript.

Sökmotorvänliga adresser
Inga problem --> http://www.phpbuilder.com/columns/tim20000526.php3

Några kommentarer? Hur bör databasen utformas?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Skriv själv, då lär man sig bäst. :)

Ang. databasen: Modellera, modellera, modellera.... Sen kan du modellera lite också. Utvecklarens bästa verktyg är faktiskt papper och penna. :)

ChavezMedlem sedan maj 20001 953 inlägg

Hoppa på vett ja ..

Om du planerar att skriva själv så får du gärna hoppa på PHPportalens projekt. Dessto fler som jobbar dessto snabbare går det ju! :)

Hittils har vi endast gjort detta:
* Enkel databasabstraktion
* HTML-abstraktionsklass (Templates), är dock lite ofärdig :)
* Lite enkel modulhantering
* Lite "dokumentation" om hur vi vill ha det

Det gäller förresten alla, ni som är sugna på att hjälpa till. Det är bara att dra iväg ett e-post meddelande till mig så får ni en uppgift ;)

johnn007Medlem sedan sep. 200116 inlägg

Pröva Pagetool

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)