Räkna ut antal minuter per fält först så ska det inte vara några problem att addera och subtrahera så du får korrekt tid i minuter till sist. Efter detta kan du lätt konvertera till timmar och minuter igen enligt:
Räkna ut antal minuter per fält först så ska det inte vara några problem att addera och subtrahera så du får korrekt tid i minuter till sist. Efter detta kan du lätt konvertera till timmar och minuter igen enligt:
Okidoki. Jag ska försöka förklara, men som matte, som du säger, inte är din starka sida är pedagogik verkligen inte min starka sida, hehe.
$minuter = 90; // Ditt resultat här
Här tilldelar du $minuter kort och gott totala antalet minuter som arbetats, dvs ditt resultat från din uträkning i minuter.
$h = intval($minuter / 60);
Detta dividerar totala antalet minuter med 60 (dvs, du får ut ett flyttal som representerar hur många timmar antalet minuter motsvarar). intval() ser till att ta bort allt efter decimaltecknet. Du får alltså ut hur många HELA timmar det går på ditt antal minuter.
$m = $minuter % 60;
Det här sättet att räkna på kanske inte alla känner till och kallas moduloräkning. Det gör samma uträkning som ovanstående, men istället för att lämna kvar svaret på divisionen så får du antalet hela minuter som blir kvar efter divisionen, dvs det som hamnar efter decimaltecknet. Som sagt, pedagogik är inte min grej. Hoppas det iaf gjorde dig lite klokare.
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e