webForumDet fria alternativet

PHP server konfigurering

4 svar · 902 visningar · startad av Mr T

Mr TMedlem sedan maj 20071 147 inlägg

Då det här på forumet finns "latintalande" som kan tala på "bönders vis" lägger jag min fråga här. :)

Utvecklar mina PHP-knack på ett server hotell (nämner inga namn då det ju finns så många bra). Funkar toppen, bara att dom inte är PHP utvecklare och jag själv fattar nol av server konfigurering och nu har en fråga hamnat lite mellan stolarna (tror jag).

Vill att ERROR visar vilken rad som är fel i mina PHP script. Sedan dom uppdaterade sin server programvara funkar inte detta (antar att det är där felet ligger).

Min fråga till dom :
---------
Får inte upp fel som jag brukar få. I vanliga fall kommer det tydligt upp vilken rad i coden som är fel med.

Hittade på nätet liknade olyks-bröder och kom upp med följande att fixa i
".htaccess" filen :

.htaccess
php_flag display_startup_errors on
php_flag display_errors on
php_value error_reporting 1
php_flag html_errors on
php_flag log_errors on
php_value error_log /[path som jag inte skriver här på forumet]/www/PHP_errors.log
---------

Nämnde att detta inte funkade och därav min fråga till dom.

Svaret:
---------
Vi kör inte med mod_php, så php_* grejer i .htaccess fungerar inte. Däremot kan du lägga in denna rad:

SuPHP_ConfigPath = /[path som jag inte skriver här på forumet]
---------

Förstår inte hur jag ska använda detta, och blir lite frågande om vi kanske talar om varandra.

Tacksam för hjälp.

PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg

SuPHP anses säkrare än mod_php.
Med SuPHP kan man ha en egen php.ini fil även om man ligger på en publik server. Vet du om du har det så kan du kanske göra ändringar i den eftersom SuPHP inte har lika bra stöd för .htaccess.
Har inte så mycket erfarenhet av SuPHP, så jag vet inte om jag är till så mycket mer hjälp tyvärr. Men kanske finns någon annan här som kan mer.

Pedda - Tack för svaret. Du gav mig en inblick i det server teknikern ville säga.

nu är bara frågan, hur använder jag denna filen server teknikern lagt upp åt mig ? Vad skriver jag i den för att visa error ? Vad gör jag med kommandot "SuPHP_ConfigPath", ska det läggas som första rad i mina PHP script eller ska det in i .ini filen ?

PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg

Dokumentationen:

suPHP_ConfigPath (expects a path name)

This option tells mod_suphp which path to pass on to the PHP-interpreter
(by setting the PHPRC environment variable).
Do *NOT* refer to a file but to the directory the file resists in.

E.g.: If you want to use "/path/to/server/config/php.ini", use
"suPHP_ConfigPath /path/to/server/config".

If you don't use this option, PHP will use its compiled in default path.

Så som jag förstår det så är det i din .htaccess fil som du ska skriva sökvägen till din php.ini fil
Och i php.ini ställer du in hur du vill ha felmeddelanden utskrivna.

okej. Ska testa det. Återkommer med resultat (kan dock dröja några dagar)

Genererad på 380 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb