webForumDet fria alternativet

Problem med rättigheter

12 svar · 1 059 visningar · startad av Matsakii

MatsakiiMedlem sedan mars 2005265 inlägg

Har en sajt där medlemmar kan ladda upp profilfoton. Nu funkar det inte. Get blir något fel med rättigheterna. Varför vet jag inte, för ingen har pillat i koden, och det funkade förut.

Här är felkoden jag får:

Warning: chmod() [function.chmod]: No such file or directory in minsajt.se/m_myPage_save.php on line 56

Warning: chmod() [function.chmod]: No such file or directory in minsajt.se/m_myPage_save.php on line 57

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at minsajt.se/m_myPage_save.php:56) in minsajt.se/m_myPage_save.php on line 60

Raderna 56-60 i "m_myPage_save.php" har följande kod:

chmod($small_dst, 0664);
chmod($big_dst, 0664);
}

header("Location: m_myPage_form.php?noc=". microtime());

metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg

Vad innehåller variablerna $small_dst och $big_dst?
Felmeddelandena tyder på att sökvägarna i dessa variabler inte existerar.

Det är katalogerna för profilbilderna, och det finns en "bigg" och en "small" för tumnaglar.

Inga sökvägar har ändrats.

Och om du skriver ut värdena av de variablerna, så får du de utskrifter som du förväntar dig? Förlåt om jag ställer dumma frågor, men det är ofta man antar att det är rätt utan att faktiskt kolla.

Jag är ingen kodknackare. Men vad jag ser så klagar den på rättigheterna? Sedan säger $small_dst i form av sökväg. Överkurs för mig :)

Några förslag på vad jag kan testa?

m_myPage_save.php ligger i rooten. Och "bigg" / "small" katalogerna ligger i:

/members/photo/

Testa att skriva ut innehållet i variablerna så här:

var_dump($small_dst);
var_dump($big_dst);

Lägg dessa rader t.ex. före anropen till chmod().

Då står det så här:

string(69) "minsajt.se/members/photo/small/40883.jpg"
Warning: chmod() [function.chmod]: No such file or directory in minsajt.se/m_myPage_save.php on line 57
string(67) "minsajt.se/members/photo/big/40883.jpg"
Warning: chmod() [function.chmod]: No such file or directory in minsajt.se/m_myPage_save.php on line 59

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at minsajt.se/m_myPage_save.php:56) in minsajt.se/m_myPage_save.php on line 62

Det mesta ser ju likadant ut, med chmod. T.e.x den första sökvägen minsajt.se/members/photo/small/40883.jpg är ju rätt

Finns det en mapp "minsajt.se" i mappen "minsajt.se"? Det är vad scriptet letar efter nu i alla fall.

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

string(69) "minsajt.se/members/photo/small/40883.jpg"
string(67) "minsajt.se/members/photo/big/40883.jpg"
Warning: chmod() [function.chmod]: No such file or directory in minsajt.se/m_myPage_save.php on line 59

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at minsajt.se/m_myPage_save.php:56) in minsajt.se/m_myPage_save.php on line 62

Jag tror jag vet vad felet är: Dina variabler innehåller sökvägen som den ser ut på nätet, medan chmod opererar efter hur sökvägen ser ut på servern. Där börjar den troligen inte med "minsajt.se" utan ser kanske tex ut som "root/mittKonto/members/photo/...." istället.

Nej, jag har nog med hjälp av Metalboy hittat felet. Det verkas som om de stängt av en modul i PHP på servern. Jag har kontaktat dem och väntar på svar.

Fick just besked från min host att de stängt av shell_exec() i PHP. Hur mycket jobb är det att skriva om koden till något annat för att skala och putta in bilderna? :OO

Om webhotellet har stöd för GD så är det inte så krångligt.

Exempel:
http://911-need-code-help.blogspot.se/2008/10/resize-images-using-phpgd-library.html

Jodå GD verkar vara påslagen. Jag ska kika på koden om jag kanske kan fixa det själv. Många tack!

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)