Jag hade en besöksräknare på alla bloggar på min bloggportal vitorm.se. Den sparade varje sidvisning som en rad i en tabell. När antalet sidvisningar började närma sig 100 000 om dagen så blev det här sättet helt ohållbart. Jag har nu inaktiverat besöksräknaren helt men vill göra en ny och mer effektiv.
Jag har dock svårt att komma på hur jag ska göra och skulle behöva lite tips.
Besöksräknaren ska kunna logga sidvisningar och unika besökare varje dag och spara detta i flera månader/år.
En kompis snackade om sampling: "sampla istället. spara inte varje sidvisning utan lägg dem i sampel dagvis. inkrementera för varje sidvisning." Men jag fattade inte riktigt...
Webbhotellet har säkert något statistikverktyg som du kan använda, den analyserar ju log-filerna från webbservern och borde vara det mest tillförlitliga.
Uppfinna hjulet igen är min specialitet. Annars hade jag inte slösat bort hundratals timmar på att utveckla en egen bloggportal från grunden.
Hur som helst, aktiverade webbhotellets statistik. De verkar dock inte ha de funktioner jag vill.
Grejen är att det finns ca 400 bloggar på min bloggportal och jag vill kunna visa varje enskild bloggare deras trafik när de loggar in... Ser inte hur jag skulle kunna göra det med webbhotellets statistik eller analytics.
Vid sidvisning, kolla om bloggen har en rad för aktuellt datum i databasen...
om true, gör en update där du gör en +1 pagecount och eventullt även på uniquecount
om false, gör en insert för att skapa en rad för aktuellt datum
Ahh, smart. jag är dock ovan med att arbeta med cookies. Ska jag skapa en för varje blogg besökaren besöker eller ska jag typ sätta value="blogg1,blogg2,blogg3" osv eller hur skulle du göra?
Ahh, smart. jag är dock ovan med att arbeta med cookies. Ska jag skapa en för varje blogg besökaren besöker eller ska jag typ sätta value="blogg1,blogg2,blogg3" osv eller hur skulle du göra?
jag skulle göra en rad för varje blogg, så fältet bloggID kommer innehålla bloggens id.
Tack för tipset. Kollade runt lite på det där. Jag kommer eventuellt använda det i framtiden. Just nu vill jag ha något simpelt som jag har full kontroll över. Det känns som det snabbaste och enklaste lösningen just nu är att göra som pedda rekommenderade.
Jag gjorde detta för 12 år sen och jag använde session ID för att särskilja besökare från varandra. Jag använde ASP men det finns säkert liknande för PHP om det är det du använder.
Det har givetvis sina begränsningar, men det är som det är...
Ja, ja... men jag lagrade aldrig återkommande besökare. Det kan du inte med sessioner, givetvis. Då får du läsa på om kakor i så fall! :-)
Om besökarens IP tillsammans med dagens datum och den aktuella bloggen finns med i tabellen, uppdatera då pagecount med 1, annars lägg till en ny rad. Inga cookies behövs, det som kan göras här är att du kan byta IP-adress för att räknas som fler unika.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e