webForumDet fria alternativet

vill förbättra min logga ut funktion

PHP

8 svar · 791 visningar · startad av Mycodez

Medlem sedan feb. 2010445 inlägg
Frågan#1

ja som ni ser på titeln vill jag förbättra min logga utfunktion på min sida.

Just nu köra jag på sessioner och det funkar skit bra, men jag vill att man ska loggas ut som man tex, kryssar rutan, hur ska man kunna göra det?:)

och man blir min utloggad när man är inaktiv :)

det kodfnutten ser ut:

$inactive = 1200; 
if(isset($_SESSION['start'])) {
	$session_life = time() - $_SESSION['start'];
	if($session_life > $inactive){
		header("Location: logout.php");
	}
}
$_SESSION['start'] = time();
Medlem sedan dec. 2009872 inlägg

men jag vill att man ska loggas ut som man tex, kryssar rutan

Över 100 tittningar på din fråga men inget svar. Undrar om du inte skulle engagera dig lite att försöka skriva svenska på svenska...

Jag fattar inte raden ovan. Kryssar vad då?

Att skriva tydligt är det minsta man kan begära. Man är inte lika benägen att hjälpa folk som skriver flummigt och diffust... man finner liksom ingen anledning.

Så... Lösningen på ditt problem är, var inte kreativ med svenskan! Skriv tydligt och folk kanske frestas att svara!! :-)

Det kallas uppförandekod och det finns inte skrivet någon stans utan det förväntas att man själv förstår innebörden av detta och sedan använder denna kunskap.

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

kryssar => Stänga ner fönstret

Visst kanske vart lie otydligt, men alla ungerfär hänger med och fattar vad man menar när man säger/skriver kryssar rutan.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag fattade ingenting. Jag tolkade det som att du hade en checkbox som man skulle klicka i för att logga ut.

Men skriv vad ni vill veta så kan jag förklara för er mer innerligt vad jag ska göra mer tydligt

Alltså det jag vill ska typ hända när man stänger ner webbläsaren så ska man ta döda på sessionen och så. allt när du stänger ner rutan så ska logout.php scriptet köras. logout filen tar död på sessioner och uppdaterar lite data i databasen

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Hur ser din session.cookie_lifetime i php.ini filen? Vad jag förstå så kommer php sessioner dör när webbläsaren stängs.

jag kommer inte åt min php.ini fil för den ligger hos binero. :/

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)