Alltså detta blir både rätt och inte rätt på samma gång...hmmm ;)
Jag vill att informationen från tabellen evenemang skall flyttas automatiskt till tabellen pastevenemang vid ett specifikt datum
Här är koden som mitt formulär anropar när det "skriver" till DB
<?php
require 'conn.php';
if(isset($_POST['klar']))
{
$id = mysql_real_escape_string($_POST['id']);
$tid = mysql_real_escape_string($_POST['tid']);
$datum = mysql_real_escape_string($_POST['datum']);
$plats = mysql_real_escape_string($_POST['plats']);
$evenemang = mysql_real_escape_string($_POST['evenemang']);
$datumslut = mysql_real_escape_string($_POST['datumslut']);
$sql = mysql_query("INSERT INTO evenemang (id,tid,datum,plats,evenemang,datumslut) VALUES ('$id','$tid','$datum','$plats','$evenemang','$datumslut')");
header("Location: form.php");
}
//Om tiden från DB är mindre än tiden nu, dvs om spelningen varit
if($datum < $datumslut) {
$sql = mysql_query("INSERT INTO pastevenemang (id,tid,datum,plats,evenemang,datumslut) VALUES ('$id','$tid','$datum','$plats','$evenemang','$datumslut')");
}else {
echo 'det gick inte';
}
?>
Nu blir detta både rätt och inte rätt om man säger så...
Om jag skriver in ett slutdatum som har varit (ex. 2006-12-24) så hamnar det i tabellen pastevenemang och inte i tabellen evenemang (och det är ju det som jag vill :))
Men, om jag skriver in ett datum som skall flyttas i framtiden (2012-12-24) så hamnar det i tabellen evenemang (vilket också är rätt), men samtidigt så hamnar det ocskå i tabellen pastevenemang också.
Så det är där felet är.
Hur skall jag göra för att datum som är i framtiden bara hamnar i "evenemang" och datum som har varit bara skall hamna i "pastevenemang".
Om du ska flytta den så måste du lägga till ett 'DELETE FROM evenemang WHERE id = ' . $id
Men varför flytta, är det inte bättre att kolla datumet när du visar och bara visa evenemang som inte varit eller bara såna som varit beroende av vilket som ska visas.
Jo men jag har en 'DELETE FROM...' som jag faktiskt fick och funka. (Jag är riktigt förvånad själv över att jag lyckades :))
Jag hade tänkt att ha en sida för aktuella och en för genomförda evenemang. Då vi är en förening så är det alltid bra att kunna uppvisa någon form av historik :)
Det är väl då enklare att gå efter datumet istället för att flytta dom. Tycker jag.
Nu kommer du ju att behöva köra något cron skript för att utföra flytten. Om dom är i samma tabell kollar du bara datumet och visar det som ska visas. Då behöver du inte röra dom mer, om det inte är någon info som ska uppdateras i raden.
Fast det känns mer logiskt för mig att ha det i två olika tabeller iom att jag inte är så vass på detta...Du vet...det man inte ser, det finns inte heller :)
Sen kan jag ju "anropa" just den tabellen ifall jag behöver information från den fler gånger eller om man behöver göra någon uppdatering.
Iom att min kunskaper i stort sett sträcker sig dit, alltså hämta, visa, radera och uppdatera information så tror jag att detta blir det enklaste för mig, fast kanske ändå det mest bakvända hahaha :)
Helt fel metod att flytta dem imo. Kolla datumet, alternativt, ännu mer basic, sätt en flagga 1 eller 0 om den är aktiv i en egen kolumn. Sen flytta gamla till egen tabell när de blir gamla, över x dagar eller månader eller så, för att städa upp. Ett job som inte behöver köras kontinuerligt.
Jag hänger med hur ni menar nu :)
Det blev 1000 gånger lättare att göra som ni sa...jag skulle bara få min hjärna att tänka lite mer logiskt och simpelt.
Tusen tack för hjälpen!
Jag skulle ju vilja markera både drew och walter groupius som den rätta lösningen här ju :)
Fast det går ju tyvärr inte
250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25