Jag har nosat igenom internet för att lösa detta men inte lyckats bli så mycket klokare av det även om ärendet behandlats på många ställen.
Jag har en tabell analys_kund med bl.a. ett fält id som är primärnyckel.
Sedan har jag en tabell exercise med ett fält drillID primär samt bl.a. en kolumn rubrik. Tanken är att man skall välja upp till 20 övningar från exercise för en golfspelare i analys_kund
Från den senare tabellen bygger jag en checkbox med rubriken som namn och drillID som value. kolla här
Med en Dreamweaver extention från Tom Muck loopar jag igenom tabellen och presenterar checkboxarna i 4 kolumner, detta för att det kommer att vara kanske 100 olika val när det är klart och jag vill inte ha en lång lista rakt ner.
Nu vill jag para ihop id från första tabellen med drillID från den andra i en referenstabell tror jag det heter (lookup table) den heter exercise_spelare_ref. Varje spelare skall som sagt kunna ha ett antal övningar listade för sig. Ref. tabellen har två komposit primärnycklar id och drillID samt även en kolumn för kommentarer som jag tänkt använda i ett senare skede för såväl tränare som spelare att kommentera varje övning för sig.
Med koden nedan kan jag lägga in en rad i ref. tabellen, välue från den sist valda checkboxen drillID och spelar ID.
Antar att jag behöver någon sorts foreach loop vid insättandet i ref. tabellen för att få med alla val men har inte lyckats räkna ut hur man gör detta.
Jag tror att jag vill ha en ny rad för varje övning i ref. tabellen så här
<?php
$id = $_POST['spelarID'];
$drills = $_POST['drillSelect'];
$inserts = array();
foreach ($drills as $drills)
$inserts[] = "('$id','$drills','')";
$query = "INSERT INTO exercise_spelare_ref VALUES ". implode(", ", $inserts);
//echo "query = $query"; // for debugging purposes, remove this once it is working
mysql_query($query) or die(mysql_error());
?>
Då uppstår ju ett nytt problem, hur jag skall bygga updateringssidan så att de lagrade värdena visar relevanta checkboxar som markerade.
Normalt gör man ju nånting sånthär när det inte handlar om dynamiska checkboxar: