kimmoMedlem sedan feb. 200946 inlägg Tjena allihopa på webForum!
Jag skulle behöva lite hjälp.
Jag vill alltså skapa en Admin panel till min sida..
Och i adminpanelen så ska man skriva in kommandon för att komma till just den användaren. vill att kommandot skall se ut såhär typ, "u s ANVÄNDARNAMN".
Har man skrivit in "u s ANVÄNDARNAMN", så kommer man alltså till adminpanelen för den användaren.
Någon som vet hur jag skall kunna fixa så? =)
MVH!
Kan du beskriva lite mer hur sidan som presenterar användarinformation ser ut?
Annars blir det lite svårt att hjälpa dig.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
kimmo skrev:
Och i adminpanelen så ska man skriva in kommandon för att komma till just den användaren. vill att kommandot skall se ut såhär typ, "u s ANVÄNDARNAMN".
Har man skrivit in "u s ANVÄNDARNAMN", så kommer man alltså till adminpanelen för den användaren.
Hur tänker du nu? Om vem som helst som inloggad kan skriva "u s somebody" och då kunna göra inställningar åt ""somebody" så är ju inloggningen rätt kass. Alla kan ju då logga in som vem som helst? Om inte annat så genom att byta lösen åt "somebody" eller dylikt. Antar att du inte menar så, men hur menar du?
kimmoMedlem sedan feb. 200946 inlägg Givetvist måste man ha admin behörighet för att kunna komma åt admin panelen.
Vill ha en adminpanel som man skriver in kommandon i osv. :P
foagMedlem sedan apr. 20053 inlägg Var ligger nivån på dina kunskaper?
Summerat:
1. En inloggning med minst en nivå, precis som du själv beskriver i sista inlägget.
2. En sökruta med som ger dig möjlighet att komma till en specifik användare, och om användarnamnet föregås av "u s" så ska även administrationsverktygen synas på dennes profil.
Det är mer eller mindre krångligt att åstadkomma, beroende på var dina förkunskaper ligger, men att åstadkomma detta i exempelvis PHP/ASP.NET är inte några problem. Egentligen kokas det ner till att när du validerar din sökning mot SQL så styr du bara ompekningen med en enkel if-sats, som kollar huruvida "u s" finns med, och styr då till administrationsvarianten, förslagsvis med querystrings. När målsidan laddas får du såklart kolla så att den som försöker visa sidan har administrationsbehörighet, antingen via sessionsvariabler eller via cookies.
Vilken miljö jobbar du i?