Jag har byggt en ganska enkel hemsida för en förening jag är medlem i. Den är byggd med hjälp av Xara. Nu vill medlemmarna få en "egen" delsida som inte kreti och pleti kan komma åt. Det kommer inte att finnas några jättehemligheter på denna eller dessa sidor så jag tror det skulle räcka med ett gemensamt inloggningslösen. Frågan är hur bygger jag upp detta? I menyn skall det finnas en länk för "Medlemssidor" även här är jag tveksam till hur det hela skall byggas upp.
Tacksam för enkla förklaringar eftersom jag inte har någon vidare kunskap i detta ämne.
Login script
3 svar · 2 994 visningar · startad av Kabe
Flyttas från Script - PHP
1. Skapa ett inloggningsformulär
2. Skapa en php fil som tar emot datan från formuläret
a. Kolla om lösenordet är rätt
b. Om rätt, sätt en sessions variabel och skicka vidare användaren till medlemssidan.
Om fel, skicka tillbaks till formuläret
3. I medlemssidan så kollar du att sessionsvariabeln är satt.
a. Om sessionsvariabeln är satt, visa medlemsinnehållet
b. Om sessionsvariabeln inte är satt, skicka användaren till inloggningsformuläret.
Aldrig hört talas om "Xara" med tog en titt. Som jag fattar så är det en WYSIWYG som bara kör html och inget annat. Inte php, inga skripter, nada. Därför undrar jag om TS kanske postat i fel forumdel? Och jag tror också TS får berätta lite mer om förkunskaper om t.ex. php och MySQL eller whatever annars blir tips och förklaringar antingen för svåra eller för enkla.
Tips:
Sök lite efter "simple login script" och liknande. Det kan säkert finnas skripter som inte kräver databas utan skriver direkt till en fil.
Men kolla också med ditt webbhotell. Om det har lite klass så bör det i ditt konto ingå något sätt att låsa hela eller delar av webbplatsen genom t.ex. htaccess. Då kan du också fixa så att varje medlem får sin egen login utan problem.