Har en kund som vi ska bygga en ny hemsida åt. Konstaterade dock att deras webbhotell (surftown) inte klarade av PHP5 under det kontot som kördes, utan då måste man uppgradera. Vad kan man förvänta sig för problem med den befintliga sajten (Joomla) när man uppgraderar kontot till PHP5?
Uppgraderar du till php 5.3.x kommer du nästan garanterat att få problem. Iaf om du kör med en version av Joomla som är < 1.5.15 (http://www.joomla.org/technical-requirements.html - "Joomla! versions 1.5.15 + are compatible with PHP 5.3. Note that the OpenID library is not yet compatible with PHP 5.3.")
php 4 -> php 5.2.x resulterar i mindre antal problem.
Som en sidnotis: PHP 5.2 är end of life och bör inte användas om man inte är tvungen. PHP 5.3 är det som gäller nu (PHP 5.4 RC2 (release candidate) är ute!). Version 4 har varit död länge. ;)
Men om jag uppgraderar Joomla till senaste versionen, är det långt att gå upp på PHP 5 då?
Jag vet inte vilken version av PHP5 det blir, då det liger hos Surftown
Som sagt, det beror på vilken PHP 5 -version det gäller. Ta reda på vilken version de erbjuder. Dock gissar jag på 5.2.x.
Om det är 5.2.x så kan det tillochmed fungera utan problem, dock bör du vara beredd på smärre problem.
Även om Joomla! 1.5.15+ stödjer 5.3 så kan du få problem med vissa redjeparts plugin som inte har stöd för 5.3. Detta upplevde jag då jag körde Drupal 6 med PHP 5.3 en gång i tiden.
I båda fallen så lönar det sig att testa systemets alla delar ifall nånting går tokigt.
Pröva med att installera det lokalt med samma PHP-version. Fungerar allt prima så är chansen stor att allt fungerar även i produktionen.
560 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e