webForumDet fria alternativet

Uppdatera info med ajax en gång var 30 sekund

PHP

2 svar · 617 visningar · startad av stattin

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg
Frågan#1

Hur ska man gå till bäst väga för att göra detta? Saken är ju den att jag vill inte att timern ska resettas om man byter sida heller.

Ett sidbyte kan ju ta några sekunder det också så en cookie eller query string vet jag inte heller om det är så lämpligt.

Har ni några bra förslag?

Eller får man leva med att tappa några sekunder på sidbytet och spara tiden i en cookie?

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Vad exakt ska du göra, vad är du ute efter? Man kan lösa det på lite olika sätt, men du måste nog tala om vad du vill uppnå.

Vill du ha det "exakt" måste du spara tidsstämpeln på servern (textfil/databas/cookie/session etc.) och "räkna ner" med javascript på varje sida. På så sätt minskar bara timern när resp. sida laddats klart, så du "tappar" inget medan sidorna laddas.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

Ja först och främst så är det ju olika användare, så timern ska ju helst stämma överens för alla. Håller på med en live SMS funktion. Klar till 99% har bara det här kvar att lösa.

Har suttit och funderat fram och tillbaka hela dagen på hur jag ska lösa det, snurrar siffror i skallen just nu :x. Ska man göra en timer i databasen och plussa på med 30 sek för varje nytt sms eller nått och sen räkna ner?

Eller sätta date('His') + 30 sek på första messet, sen när tiden har passerat då sätter man date('His') + 30 sek på nästa, men det kan ju generera olika tidstämplar antar jag.

288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
147 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
149 ms — ändringar (db)