webForumDet fria alternativet

UTF-8 eller inte...?

2 svar · 561 visningar · startad av mmmMange

mmmMangeMedlem sedan jan. 2005110 inlägg

Hej!

Håller på med ett projekt som nästan är klart, men har som så många andra stoppat huvudet i sanden och ignorerat teckenuppsättningen... Men så läste jag på om UTF-8 och tänkte att jag skulle göra om hela projektet till att använda UTF-8 överallt, PHP, HTML och MySQL, bättre att göra det nu än när projektet växt ytterligare. Har gjort alla ändringar och det fungerar bra, förutom att jag har en del små hemmagjorda strängfunktioner som helt förlitar sig på att varje tecken är en byte, så de fungerar alltså inte längre :( Dessutom har jag på känn att det är väldigt lätt att det blir någon miss eller bugg någonstans som kan ställa till det big time i framtiden, bara för att jag ska vara snäll och låta alla skriva vilka tecken dom vill...

Men, sen kom jag att tänka på att en enklare lösning kanske vore att ändå använda ISO-8859-1, och "tvinga" de eventuella användare som har behov av tecken som inte finns i den teckenuppsättningen att använda engelska. Jag förväntar mig att den största målgruppen för sajten kommer att vara svenskar, övriga européer och amerikanare. Man kanske kan se det som lite diskriminering mot bl.a. asiater, men samtidigt har de väl vant sig vid att använda engelska på nätet i stor utsträckning? Alla tangentbord jag sett, både i Indien, asien och afrika har ju iallafall varit vanliga "latinska alfabetet"-tangentbord, kanske med små avvikelser som motsvarar våra ÅÄÖ.

Kommer detta att fungera om jag anger ISO-8859-1 överallt istället för UTF-8, och så kan jag glatt stoppa tillbaka huvudet i sanden och låtsas att alla strängar består av tecken som är en byte? Dvs om jag angett ISO-8859-1 i HTML-huvudet, och någon i Kina försöker mata in nåt som inte finns i ISO-8859-1 i ett formulär, så kommer han att se att det inte blir riktigt rätt, och förstå att han måste använda engelska istället... eller?

Hur tänker ni kring teckenuppsättningar?

dwmediaMedlem sedan nov. 2006188 inlägg

UTF-8 är ju bäst funkar över allt :)

Där emot kan jag inte använda UTF-8 på min webbplats då jag skickar SMS.
För texter ska funka i mobiler så måste jag ha spicela tecken snitt för täcka alla mobiler.

går bra med ISO också funkar nästan över allt i värsta fall får man väll säga åt webbläsarn skriva om den i UTF-8 format.

Funkar i Google Chrome om jag inte misstar mig helt.

onkelborgMedlem sedan juli 2003555 inlägg

Kör UTF-8. Har ingen koll på PHP, men i vettiga programmeringsspråk så är det inga problem, där särar man på begreppen strängar och byte-arrayer och de här problemen uppstår inte

141 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.16f3d68c
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)