Detta kanske kommer som en riktigt dålig idé
och kommer få en himla massa skit som svar ...
Men jag vill utveckla ett CMS, och vill ha någon med mig.
Någon som är sugen? :)
15 svar · 1 262 visningar · startad av SoulGod
Detta kanske kommer som en riktigt dålig idé
och kommer få en himla massa skit som svar ...
Men jag vill utveckla ett CMS, och vill ha någon med mig.
Någon som är sugen? :)
Låter intressant:)
Varför vill du uppfinna hjulet igen... Finns gott om kompetenta CMS där ute. Vad skulle ditt CMS ha / fokusera på som något annat inte redan har?
Om det ska vara någon mening med det så måste du ha någon uppfattning om vad ditt "hjul" ska göra som andra inte gör.
Vill du verkligen ta dig saken att göra en s k killer CMS som kommer att slå t ex både Drupal och Joomla (kanske inte så svårt att slå ut Joomla §e )?
Vad har du för krav och förutsättningar?
Kommer du releasa den som open source? I så fall måste du göra CMS:t utbyggbart (läs: skapa ett bra och enkelt API).
Gör du den bara för dig själv så kan du lättare ta "genvägar".
Tips: lär dig Drupal och anslut dig sen till Drupal-communityt. Där kan du hjälpa till genom att bidra med bugg-fixar och nya moduler osv.
Anledningen är egentligen enkel, jag har tittat på både stora och små CMS tidigare.
Min slutsats är ungefär såhär:
Små - saknar de plugin jag vill ha, och oftast dåligt kodade
Stora - för krånglig kod om man vill hårdknacka om något + finns för mycket plugins som ändå inte ger mig exakt det jag vill ha ...
Så nej - jag tänker inte uppfinna hjulet och försöka rubba de stora,
tänker inte ens försöka rubba de små..
Men jag vill göra min egna grej för att få ut precis det jag vill ha,
och jag vet att det finns många där ute som vill göra likadant..
Att man vill göra " my own thing " ..
Och då tänkte jag att kanske det finns någon som vill möta mig halvvägs,
att vi hjälps åt och göra ett CMS vi båda gillar?
Anledningen är egentligen enkel, jag har tittat på både stora och små CMS tidigare.
Min slutsats är ungefär såhär:
Små - saknar de plugin jag vill ha, och oftast dåligt kodade
Stora - för krånglig kod om man vill hårdknacka om något + finns för mycket plugins som ändå inte ger mig exakt det jag vill ha ...
Så nej - jag tänker inte uppfinna hjulet och försöka rubba de stora,
tänker inte ens försöka rubba de små..
Men jag vill göra min egna grej för att få ut precis det jag vill ha,
och jag vet att det finns många där ute som vill göra likadant..
Att man vill göra " my own thing " ..
Och då tänkte jag att kanske det finns någon som vill möta mig halvvägs,
att vi hjälps åt och göra ett CMS vi båda gillar?
Du verkar få rätt mycket "ovett" och det är väl som det ska, annars är det ingen som provar din idé.
I och med att det är ditt upptåg så måste du specificera vad det är du saknar och vad det är du ogillar och inte i generella drag det behöver vara specificerat.
Personligen gillar jag wordpress som plattform då jag slipper "grisjobbet" med användare hantering samt att jag kan använda mig av befintliga style-sheet och slipper fundera på utseendet(och avslöja min usla smak) men det är väl mest en fråga om "vilken färg som är snyggast".
Men om det är en kul sak så kan det aldrig vara helt fel. Du har aldrig funderat på ett hotellboknings system, möjligen behövs det ett hotell eller ett vandrar hem för att få det meningsfullt.
Behöver du någon module, användar hantering undantaget ;) så fly mig en spec.så ska vi se vad som går att gör åt det hela.
/Hasse
Jag anade mycket ovett, lite därav min öppning av inlägget.
Jag saknar enkelheten, samtidigt med en överskådlig kod så att man kan gå in och hårdkoda en ändring enkelt utan att det är extremt mycket kod som man inte förstår så enkelt.
Jag har prövat flera olika ( senast ett Simple CMS ), som var riktigt bra.
Dock saknar jag lite funktioner även där ...
Problemet i min kodning är att jag inte är allt för "smart" när det gäller funktioner,
jag kan få ihop det mesta inom kodning, dock saknar jag kunskapen att göra det på "bästa sätt".
Just användarhantering har jag inte planerat att utveckla speciellt mycket alls,
utan baserar mig på en och samma usertyp. ( Jag själv ) som admin.
Jag ska börja speca ner lite mer vad jag tänkt, så kan vi prata mer därefter.
Du kan väl skicka ett PM med din mailadress så kan vi prata där?
Generellt svar:
1. Du utgår från att ETT cms passar alla. (Stor som liten sajt) Du vet bättre! Du fiskar i fel ända och slutar innan du ens börjar...
Bygg på din idé. Vad som är "rätt"kod är en högst subjektiv bedömning. Jag gör 100% fel, kan jag upplysa dig om, men webbplatserna rullar och pengar från AdSense kommer in varje månad utan att jag rör ett finger.
Men det är inte rätt, det är fel. Tro mig!! :-)
2. Tänk om snubbarna på Google skulle tänka i samma banor som du då det begav sig 1998? "Vi ska göra en sökmotor som är vassare än AltaVista!!" :-) Ha!! In your dream...!! Eller han som kom på iTunes? Eller Spotify? Eller Skype? Eller TCI/IP...
Du kan inte utgå från att du är korkad. Du måste tro på din idé. Om du inte har en egen tro får du det ALDRIG på ett forum som detta.
Har du inte en egen tro är det kört redan där.
Sen... Fullt ös med din idé.
3. "You can't please them all, but it's fun to try!!"
Lycka till!!
Tack Civilpolisen.
Det jag menade med att jag inte "gör rätt", är att det förmodligen finns effektivare sätt att skriva koden på t.e.x.
Och det var lite det jag sökte hjälp i, att någon kan hjälpa mig skriva effektivare ( se över kod , komma med tankar & förslag ) likaväl som att hitta en hjälpprogrammerade som gör moduler / testar o.s.v.. :)
Jag tror på min idé, även om jag inte har målet att "please them all"...
I just wanna please myself and thoose around me :)
På sätt och vis befinner jag mig i en liknande situation som du... Eller, en situation som på många sätt påminner om den du befinner dig i.
Jag har ett projekt som jag försöker arbeta med lite varje dag. Jag inser också mina begränsningar och jag är inte heller särskilt duktig... Men för mig är det av underordnad betydelse.
Mitt projekt består av ett flertal tjänster som fungerar fristående från varandra, men som även hänger ihop i viss mån. Jag tänker så här, så länge det inte finns några användare är det rätt okej om koden inte är så snabb... Det viktigaste för mig är att få det att fungera!! Sen går det att optimera mera eller göra mer effektivt i efterhand.
Absolut - det har du helt rätt i.
Jag satt igår och försökte skriva ihop en spec på vad jag är ute efter,
men det blev inget vettigt..
Det ska vara ett grundläggande CMS med editeringsmöjligheter på varje sida,
enkelt ändra header/footer , och därefter valfriheten av snygga fotoalbum ...
Kan självklart specca ut det mer, men det är grunden.
Såg den här sidan.
Appropå den hätska tonen om att "uppfinna hjulet"
http://php.opensourcecms.com/scripts/show.php?pagenumber=1&catid=1
Jag misstänker att när din spec är klar så går det att brotta in dina speciella önskemål i någon av systemen du hittar på länken.
Jag byggde https://www.hfk.nu i "plain"-asp i någon förhoppning att visuel basic skulle vara lätt för fler att ta sig till för andra samt att allt som krävded för underhållet var notepad. Ett önsketänkande som var blåögd, gränsande till gullig. Nu hör det till bilden att klubbens funktionärs planering samt, samt av och på anmälningar till aktiviteter typ skolning, ligger utom synhåll dom som inte är inloggade. Nu håller jag att konvertera om allt till wordpress för att sprida riskerna även om mitt asp system givit en väldigt snärtig sida
Jag har en känsla av ett hotellboknings system som en plugin till wordpress är roligare att bygga :-)
Flight is science. Flyging is art
/Hasse
Ja, alltså .. det är med lite tvivel jag kliver in i det här på så sätt,
för det jag gör, kommer GARANTERAT finnas i flera system som finns i din länk.
Tyvärr så försvinner det tid när man ska testa 4-5-6-7 stycken i livemiljö,
för att sedan ändå behöva koda ...
Visst - det tar tid att koda från grunden också, men då vet jag att jag får ut det jag vill ha.
Nej, nej!! Det finns alltid folk som, kanske med viss rätt, kommer att hävda att det du vill göra redan finns.
Visst... må så vara. Men det är inte *DÄR* som själva innovationen ligger!! Tänk Google anno 1998 igen...
Du har skrivit en spec. Jag har skrivit några manualer hur jag tänker mig att mitt system ska fungera när det är klart. Det blir som en spec, fast bakvänt. Åt andra hållet.
Jag tycker du ska satsa på att göra något som någon annan har gjort. Det är en bra början. Sen kör du vidare från där.
Dessutom!!!
Ha inte så bråttom med att hitta en person som kan hjälpa dig.
Det blir inte bra. Bättre då att du blir kompis med någon som är duktig, på forumet här till exempel, eller i andra sammanhang. Någon som du litar på, har förtroende för och som känner att ditt projekt är givande även för honom (eller henne...!!).
Skynda långsamt. Men att skriva spec är väl en bra början! :-)