MycodezMedlem sedan feb. 2010445 inlägg Hej, jag sitter nu och har precis gjort klart min egna wysiwyg, i php och javascript. Men nu är det så här jag vill göra är att skriva ut en php variabel som kan innehålla ett stycke text, och ibland så innehåller det inte det, men hur gör jag så man skriver ut min php variabel som kan heta tex $text till min wysiwyg? här är koderna som finns,
själva formuläret:
<form action="my_parse_file.php" name="myform" id="myform" method="post">
<p>Entry Title: <input name="title" id="title" type="text" size="50" maxlength="80" /></p>
<p>Entry Body:<br>
<div id="wysiwyg_cp" style="padding:8px; width:560px;">
<input type="button" onClick="iBold()" value="B">
<input type="button" onClick="iUnderline()" value="U">
<input type="button" onClick="iItalic()" value="I">
<input type="button" onClick="iFontSize()" value="Text Size">
<input type="button" onClick="iForeColor()" value="Text Color">
<input type="button" onClick="iHorizontalRule()" value="HR">
<input type="button" onClick="iUnorderedList()" value="UL">
<input type="button" onClick="iOrderedList()" value="OL">
<input type="button" onClick="iLink()" value="Link">
<input type="button" onClick="iUnLink()" value="UnLink">
</div>
<!-- Hide(but keep)your normal textarea and place in the iFrame replacement for it -->
<textarea style="display:none;" name="myTextArea" id="myTextArea" cols="80" rows="14"></textarea>
<iframe name="richTextField" id="richTextField" style="border:#000000 1px solid; width:560px; height:300px;"></iframe>
<!-- End replacing your normal textarea -->
</p>
<br /><br /><input name="myBtn" type="button" value="Submit Data" onClick="javascript:submit_form();"/>
</form>
här är java koden wysiwyg.js:
function iFrameOn(){
richTextField.document.designMode = 'On';
}
function iBold(){
richTextField.document.execCommand('bold',false,null);
}
function iUnderline(){
richTextField.document.execCommand('underline',false,null);
}
function iItalic(){
richTextField.document.execCommand('italic',false,null);
}
function iFontSize(){
var size = prompt('Enter a size 1 - 7', '');
richTextField.document.execCommand('FontSize',false,size);
}
function iForeColor(){
var color = prompt('Define a basic color or apply a hexadecimal color code for advanced colors:', '');
richTextField.document.execCommand('ForeColor',false,color);
}
function iHorizontalRule(){
richTextField.document.execCommand('inserthorizontalrule',false,null);
}
function iUnorderedList(){
richTextField.document.execCommand("InsertOrderedList", false,"newOL");
}
function iOrderedList(){
richTextField.document.execCommand("InsertUnorderedList", false,"newUL");
}
function iLink(){
var linkURL = prompt("Enter the URL for this link:", "http://");
richTextField.document.execCommand("CreateLink", false, linkURL);
}
function iUnLink(){
richTextField.document.execCommand("Unlink", false, null);
}
function submit_form(){
var theForm = document.getElementById("myform");
theForm.elements["myTextArea"].value = window.frames['richTextField'].document.body.innerHTML;
theForm.submit();
}
All hjälp är tacksam:)
ShakorMedlem sedan aug. 201035 inlägg med echo? :)
<textarea style="display:none;" name="myTextArea" id="myTextArea" cols="80" rows="14">
if (isset($text))
{
echo $text;
}
</textarea>
MycodezMedlem sedan feb. 2010445 inlägg Tänkte på det med, men jag måste ha med
<iframe name="richTextField" id="richTextField" style="border:#000000 1px solid; width:560px; height:300px;"></iframe>
annars kommer inte det att funka :/ men går det att lägga in echot i iframen, för sist jag gjorde det så visades inget. :( går det med javascript eller på något sätt på php??
ShakorMedlem sedan aug. 201035 inlägg Det borde inte vara något problem alls att lägga in "echo" i iframe:n. Prova att göra så och om det fortfarande inte visas nåt, kolla källkoden på den platsen för att se om det är HTML:en som blockerar texten på nåt sätt (dvs. trots att det inte syns nåt på sidan så kan det forfarande ligga i källkoden).
MycodezMedlem sedan feb. 2010445 inlägg Så testa det, nu men det echon körs då i källkoden så blir </iframe> svart? vrf?
html kod hämtad från Google chrome
<!-- Hide(but keep)your normal textarea and place in the iFrame replacement for it -->
<textarea style="display:none;" name="myTextArea" id="myTextArea" cols="80" rows="14"></textarea>
<iframe name="richTextField" id="richTextField" style="border:#000000 1px solid; width:560px; height:300px;">hehe </iframe>
Koden i DW
<div id="wysiwyg_cp" style="padding:8px; width:560px;">
<input type="button" onClick="iBold()" value="B">
<input type="button" onClick="iUnderline()" value="U">
<input type="button" onClick="iItalic()" value="I">
<input type="button" onClick="iFontSize()" value="Text Size">
<input type="button" onClick="iForeColor()" value="Text Color">
<input type="button" onClick="iHorizontalRule()" value="HR">
<input type="button" onClick="iUnorderedList()" value="UL">
<input type="button" onClick="iOrderedList()" value="OL">
<input type="button" onClick="iLink()" value="Link">
<input type="button" onClick="iUnLink()" value="UnLink">
</div>
<iframe name="richTextField" id="richTextField" style="border:#000000 1px solid; width:560px; height:300px;"><?php echo "hehe"; ?> </iframe>
</p>
<br /><br /><input name="myBtn" type="button" value="Submit Data" onClick="javascript:submit_form();"/>
</form>
MycodezMedlem sedan feb. 2010445 inlägg glömde att skriva att Echo körs vissas i källkoden men vissas inte i i fältet
ShakorMedlem sedan aug. 201035 inlägg Nu har jag inte använt iframes särskilt ofta, men måste du inte ange den källa som ska visas i frame:n? dvs.
<iframe name="richTextField" id="richTextField" [B]src="some_page.html"[/B] style="border:#000000 1px solid; width:560px; height:300px;"></iframe>
Det som visas i mellan <iframe> och </iframe> är om webbläsaren inte klarar av iframes, har jag för mig iaf.
Jag ser dock ingen vits med att använda en iframe för en WYSIWYG-editor.
MycodezMedlem sedan feb. 2010445 inlägg Okej, men är det bara att ändra i javascript filen från iframe id till textareans id? Eller?
ShakorMedlem sedan aug. 201035 inlägg en Iframe används för att läsa in innehåll från en annan källa, så det borde bara vara att ändra i javascriptet, japp
MycodezMedlem sedan feb. 2010445 inlägg Jag testade och byta id namnet från iframen till textareans namn men då funkade inte alla mina effekter jag har gjort.