annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg
Jag har en hemsida som nu är skriven helt i HTML.
Nu ska jag modernisera den och även koppla den till en databas.
Vilket språk är att föredra php eller javascript?
Och varför ska jag använda just det språket tycker ni?
Tacksam för alla kommentarer.
https://www.annastradgard.com
voigtann1Medlem sedan juni 20018 810 inlägg
Javascript och PHP är två helt olika saker, PHP är serverkod och Javascript är Klientkod (om vi inte räknar node.js). Mitt tips är att använda båda, PHP kod för databas och all data och javascript för höja presentationslagret (HTML+CSS+Javascript).
annacoMedlem sedan apr. 200772 inlägg
Tack, då blev jag lite klokare.
Jag kan inte något av språken ännu utan fiskar lite för att se vilket som jag ska lära mig.
Jag har hela tiden varit inne på php men under de senaste dagarna har jag läst en del om javascript och blev inte helt klok på vilket jag skulle använda.
Men nu vet jag och ska genast sätta igång och plugga.
Tack för hjälpen!!
berkenMedlem sedan okt. 201194 inlägg
Även om PHP är min favorit så kräver det dock att PHP är installerat på serven. Och dessutom måste du hålla dig med en databas. På den gamla goda tiden när telia tillhandas höll webbplatser på 10 mb och backelittelefonern;) men inga scriptspråk, skapade jag en länksida, som jag fortfarande håller liv i, med hjälp av javascript tabeller.Nu har du säkert både PHP och Mysql och ska du göra det enkelt för dig så rekommenderar jag att du använder wordpress.
Då kokar allting ned till "vad är snygg", sen kan du roa dig med att skriva pluginner samtidigt som du hemsöker din omgivning frågan om vad dom tycker är snyggt ;). Det finns ett hav av teman att välja mellan och ett träsk av pluginner att förbanna.
/Hasse
kluringenMedlem sedan juli 2011201 inlägg
berken skrev:
Även om PHP är min favorit så kräver det dock att PHP är installerat på serven. Och dessutom måste du hålla dig med en databas.
/Hasse
Bara en enkel fråga. Varför ska man hålla sig med med en databas om man inte har behov av att lagra data på annat sätt än i enstaka filer i ett mappsystem?
PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg
kluringen skrev:
Bara en enkel fråga. Varför ska man hålla sig med med en databas om man inte har behov av att lagra data på annat sätt än i enstaka filer i ett mappsystem?
I filer har man bara statisk data, alltså sånt som (nästan) aldrig ändras.
Har du inte behov av en databas så är det givetvis ingen mening att ha en.