webForumDet fria alternativet

Hjälp med php?

10 svar · 1 076 visningar · startad av Greigh

GreighMedlem sedan sep. 20116 inlägg

Hejsan. Jag arbetar med en kommande hemsida och håller på att lära mig php-kodning.

Under processen har jag lyckats komma ihop med problem som irriterar mig. Hemsidan är färdigkodad i css/html och alla sidor använder sig av ".php"
självklart använder jag WampServer 2.1 och öppnar sidorna genom "wamp/www" mappen.

Det jag på enklaste möjliga sätt vill göra är en meny, ett sidhuvud och ett fothuvud, som är kopplade ifrån varandra. Så att det räcker att styra varje huvud från varsin anteckning. Som det ser ut nu, så är hela layouten hopkopplad, vilket leder till att så fort jag vill göra en ändring i menyerna, så måste jag göra samma ändringar i 100 andra sidor.

Mina tips jag tidigare har fått är att t.ex göra en "Meny.php" och sedan skriva in en <?php include ("Meny.php"); ?> kodning som jag sedan lägger in i "Index.php". Men problemet som senare dyker upp är en helt blank sida. Det verkar som att min server inte vill ta åt sig av <?php> kodning överhuvudtaget.

Jag kan inte ens skriva ett simpelt <?php echo "text"; ?>.
Jag har suttit i tre dygn med omständigheterna, men ingenting tycks hjälpa.
Jag har också sökt runt kring problemen via andra forum och sidor, men jag finner ingen sida som kan ge mig tips.

Finns det möjligtvis någonting i WampServer 2.1 som måste vara igen kryssat, för att min server skall kunna läsa koderna?
Eller måste jag göra någonting annat genom Apache/MySQL/PHP?

Kan någon php-kunnig vara så vänlig och svara på problemet. Jag vill kunna lägga upp min sida på nätet så fort som möjligt.

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Du måste visa exempel på källkoden. Hur ser HELA din index.php ut? Hur ser HELA din Meny.php ut?

Och du har rätt sökvägar?

metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg

Du skriver att du öppnar sidorna genom "wamp/www" mappen. Vad menar du med det? Dubbelklickar du på filerna i den mappen? Eller surfar du till http://localhost och wamp/www är satt som webroot?

Blir för mycket text om jag skickar in hela källkoden här.
Men kan göra ett ungefärligt och kortare upplägg på hur jag har gjort.

Mitt "Index.php"

<html>
<body>

<?php include("meny.php"); ?>
<h1>INDEX</h1>
<p>Mer text här...</a>

</body>
</html>

-----------------------------

På min "meny.php"

<?php echo 'textinnehåll'; ?>

-------------------------------

Jag surfar till "http://localhost/sidansnamn.php" efteråt.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Öppnar du din sida via localhost? (http://localhost)
Är servern startad? Är wamp ikonen grön?

/red
Såg nu att du på sista raden skrev hur du accessade sidan. Men är servern igång?

Yes, servern lyser grönt.

QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg

Vad händer om du bara surfar till http://localhost ?

Då kommer jag till mitt index.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Du verkar ha något fel i din kod. Ett missat ) eller ; t.ex
Slå på error_reporting, eftersom det verkar vara avstängt.
Öppna php.ini i notepad. php.ini kan du öppna genom att klicka på Wampikonen > PHP > php.ini
Sök reda på raden error_reporting = E_ALL och ta bort semikolonet som är innan.
Starta om PHP och se om du får något felmeddelande.

Det gjorde ingen skillnad att ta bort semikolonet innan error_reporting = E_ALL
Där emot så försvann alla alternativen inne på "PHP Inställningar" när jag sedan gjorde en omstart.

Gjorde en ominstallation nu och kom sedan fram till problemets grundpunkter.
Jag hade använt mig av antecknings-koden "Unicode" hela tiden. Jag bytte ut till "UTF-8" istället och då fungerade det.

Enda problemet nu är att css-kodningen inte fungerar. Så allt jag har kodat i css faller bort!

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)