webForumDet fria alternativet

Tips sökes - "rekommendationsfunktion"

3 svar · 845 visningar · startad av jimutt

jimuttMedlem sedan dec. 200915 inlägg

Hej!

Arbetar på en hemsida där man skall ha möjligheten att rekommendera andra användare. I stil med facebooks "gilla" funktion.

Nu är det så att jag såklart vill att man endast skall kunna rekommendera en användare en gång. Jag efterlyser därför tips på hur jag enklast utför detta.

Jag lagrar all användarinformation i en MySQL-databas. Tabellen för användarinformation är strukturerad så att en kolumn t.ex heter "username" och inehåller samtliga medlemmars användarnamn. en annan "surname" och inehåller då användarnas efternamn o.s.v.

Det som krävs är alltså en funktion som gör det möjligt att spara information om vilka personer som varje enskild användare har "rekommenderat" för att förhindra att de kan rekommendera den funktionen igen.

Alla tips mottages gärna :)
Och det är bara att ni frågar om ni undrar något.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Skapa en ny tabell kallad t.ex "rekommendationer" med fälten:
Id (autoincrement)
ref_user, för att lagra en referens till vilken användare som rekommenderas
refby_user, för att lagra en referens till vilken användare som rekommenderar

Då kan du ju kolla vem som har rekommenderat vilka.
Och för att inte få dubbelposter så är det ju bara att du kollar mot databasen om det finns någon rad med ref_user och refby_user och då ta bort rekommendera länken och ersätta den med något annat, t.ex texten "Du rekommenderar den här användaren"

jimuttMedlem sedan dec. 200915 inlägg

Tack så hemskt mycket! :)
Varför har jag inte tänkt på det tidigare? Man ska alltid försöka krångla till allt! :/

dwmediaMedlem sedan nov. 2006188 inlägg

Finns ju inget annat sätt, eller jo fast samma sätt men man lagra det i txt fil :P

för cookies eller sessioner löps ju ut för eller senare så ända sättet för ha livstid slängd är ju som sagt att spara det någon stans :D

Och ska man tipsa dem som inte är medlem så registrerar du epost adressen sedan gör en påminnelse funktion åt samma användare om dem inte slutför en registerning inom rimlig tid så kan dem påminna dem.

Själv gjorde jag en lösning med IP kontroller och cookies kontroller.
Så man inte kan refa folk från samma ip som man själv var inloggad på sist.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)