Ska flytta en databas med iso-8859-1 teckenkodning till utf-8. Jag har börjat fixa med de jobba bokstäverna, men undrar om det är någon som sitter inne, eller vet var man kan hitta ett script med alla konstiga tecken typ tyskt u, e med aprostrofer osv.
Nästan! Jag vill dock inte att html-taggar som t.ex. <p></p> ska bli till konverterade till HTML-"specialtecken" utan bara strängarna (bokstäverna), inte taggar...
Är det inte bara att exportera databasen till egna datorn, öppna i en bra textredigerare (och se till att dokumentet eventuellt är sparat som utf-8) och köra search and replace, tecken efter tecken?
Informationen har jag fått i en XML-fil. Trodde inte det var så svårt. Letade upp de vanligaste tecken och skrev en funktion som ersatte. Det är typ nästan 15 000 artiklar så det tar ju sin tid
Varför blanda in en massa escape i det hela? Du löser fel problem - felet är att du har text encodat i en encoding och vill koda om det till en annan encoding, inte att escapa en massa saker.
(Sen hur man gör i php har jag dock ingen koll på, php är ologiskt och inkonsekvent. I t.ex. .NET finns inte problemet ens..)
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e