Jag skulle avråda dig från att namnge filerna: "Om företaget" -> omforetaget.php. Det luktar "lägg i all logik och HTML i samma fil" och det brukar inte vara en bra lösning i större projekt. Om du ändå vill följa denna tanke, så bör du tänka på hur du kan återanvända viss funktionalitet som t ex databasanrop osv. Det blir lätt en massa require xyz...
Börjar du dela upp sidorna i mindre moduler så att du lättare kan göra förändrigar, så börjar du snabbt få en struktur som mer och mer liknar MVC-metodologin och då är det genast mycket bättre att välja en MVC-framework som tillhanda håller mycket av det du har "hittat på själv".
Om du nu vill göra en lite mer seriös webbsida och att du kan PHP hyggligt bra, skulle jag råda dig att välja ett MVC-ramverk för ändamålet.
- Zend Framework
- Symfony 2
- Kohana
En MVC-ramverk kräver dock att du har kunskaper om PHP och objektorienterad programmering (OOP).
En fördel med MVC är att dess ideologi är at separera affärslogik från presentations-skiktet. Dvs system är delat i tre skikt:
- Modellen, vars uppgift är att innehålla affärslogiken samt lokalisering av data (t ex från en databas eöller en extern webbservice)
- Kontrollern (Controller på engelska, därav C:t), vars uppgift är att förmedla klientens (t ex webbläsare) begäran till modellen samt agerar som ger datan från modellen till presentationsskiktet)
- Presentationsskiktet (View på engelska, därav V:t), vars uppgift är att skapa den visuella presentationen av datan som genererades av Modellen. Ofta så skapas presentationen i form av HTML men tanken är att man lätt kan visa informationen som XML, JSON, CSV osv.
Då affärslogiken och presentationen hålls separerade, är det i princip mycket lättare att göra förändringar i utseendet, utan att det påverkar andra delara av systemet.
MVC kan vara overkill för dig men av egen erfarenhet så vet jag att den hjälper mig att hålla projekten i styr.
Jag använder MVC uteslutet när jag bygger allt från hemsidor till större system. Jag har svårt att rekommendera något annat åt dig :)
Vill du komma undan lätt men ändå få en nästan färdig lösning, så kan Wordpress eller Drupal vara något. Drupal kräver dock att du är insatt i dess värld så... ;) Wordpress är enklare och det finns en massa färdiga teman som du kan aktivera så att du inte ens behöver skapa ett själv.