hejsan
skulle behöva med att visa on usern är online eller offline ? , testade med att om sessionen är satt echo "online" men tyvär så funkade det inte , så fort jag loggade in så blev alla andra online också.
8 svar · 1 065 visningar · startad av vagann
hejsan
skulle behöva med att visa on usern är online eller offline ? , testade med att om sessionen är satt echo "online" men tyvär så funkade det inte , så fort jag loggade in så blev alla andra online också.
Du får lägga in ett fält i databasen som uppdateras med datum och tid varje gång användaren gör något, sen plocka ut användare vars tid inte är äldre än kanske 10 minuter.
Jag är nybörjare så får du hjälpa mig lite med koder :D
alter table `members` add aktiv timestamp
är på rätt spår ?
Det känns som rätt spår, men dubbelkolla syntaxen.
Sedan när någon gör något som du vill skall trigga "aktiv, typ loggar in, byter sida, postar ngt osv..)
update members set activetimstamp = getdate() where userid = xxxx
(getdate() är en mssql funktion, jag gissar du skall leta efter motsvarande mysql)
Och sedan när du vill lista aktiva användare
select userid,firstname.... from mebers where activetimestamp > (dateadd(mi,-10,getdate())
(Och även här är det ju mssql syntax, dvs T-Sql, så kolla upp getdate och dateadd om det är mysql du skall använda, vilket jag gissar eftersom det väl är vanligast tillsammansmed php.
Detta gör ju att du inte kan spåra bakåt vad som hänt,
Om du vill utveckal idén lite till så skippar du ju activetimestamp i memebers tabellen utan skappar en loggtabell med kanske tre fält. userid, timestamp och event
Då sparar du ner när någon gör något där, och kan hämta info om när vem gjorde vad.
Dvs, du får samma funktionallitet, men bevarar spårbarhet, till en kostnad av loggposter i databasen, så blir det inte massor av data borde det vara en bättre lösning.