webForumDet fria alternativet

utveckla gästbok?

30 svar · 3 417 visningar · startad av besto

bestoMedlem sedan juli 201123 inlägg

hejsan

jag skulle behöva hjälp att utveckla en gästbook , vet inte rikitgt hur det går till. jag skulle vilja göra så att om man check box är checked så ska det stå "privat" iiställer för meddelandet , vill bli så att bara gästbok ägare och skickare har rätt att läsa mededelandet !

tackar ! behöver ni mer info så är det bara att fråga :D

Mr1BuyingMedlem sedan apr. 20117 inlägg

Välkommen in i värmen hos Webforum.nu

Det största problemet med en utvecklare ska göra sin egna applikation är att vi vill för mycket, kom ihåg att Facebook startade som en lokal applikation för EN skola och allt som fanns var en profil på personer. Chatten, meddelande, vänner och väggen har lagts till efter att Facebook startade.

Så börja med att göra det du ska göra, utveckla en enkel gästbok sen tar du det där ifrån och lägger till nya alternativ där efter och vi byter gärna dina error mot lösningar här på forumet.. men först måste du ha ett error att byta, snälla det är inte en gratis sida det här ;)

Jag googlade med ordet: "Dont wait until the perfect"

För att hitta ett gammalt citat där man sa att om Windows hade väntat med att skapa den perfekta OS innan de släppt det till allmänheten så hade Microsoft aldrig blivit världens största företag. De hade ännu suttit hemma i garaget och utvecklat Windows.

Men hittade länken under istället vilket är grundaren till en hemsida som heter "Digg.com" som vart enormt stor.

http://www.businessinsider.com/tip-of-the-day-dont-wait-until-your-product-is-perfect-to-get-it-on-the-market-2010-6

Här är en Google sökning på deras logo, känns den bekant? :)
http://www.google.se/search?hl=sv&q=digg&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1600&bih=749&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Happy Days
//Mr.1Buying :birp

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

besto skrev:

hejsan

jag skulle behöva hjälp att utveckla en gästbook , vet inte rikitgt hur det går till. jag skulle vilja göra så att om man check box är checked så ska det stå "privat" iiställer för meddelandet , vill bli så att bara gästbok ägare och skickare har rätt att läsa mededelandet !

tackar ! behöver ni mer info så är det bara att fråga :D

Föreslår att du letar bland gästböcker på t.ex. hotscripts.com eller sourceforge.net och kollar vilka möjligheter dom erbjuder. Det är inte omöjligt att just den funktionen redan finns hos några, så varför upppfinna hjulet på nytt?

Danne VMedlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Mr1Buying skrev:

Välkommen in i värmen hos Webforum.nu

Det största problemet med en utvecklare ska göra sin egna applikation är att vi vill för mycket, kom ihåg att Facebook startade som en lokal applikation för EN skola och allt som fanns var en profil på personer. Chatten, meddelande, vänner och väggen har lagts till efter att Facebook startade.

Så börja med att göra det du ska göra, utveckla en enkel gästbok sen tar du det där ifrån och lägger till nya alternativ där efter och vi byter gärna dina error mot lösningar här på forumet.. men först måste du ha ett error att byta, snälla det är inte en gratis sida det här ;)

Jag googlade med ordet: "Dont wait until the perfect"

För att hitta ett gammalt citat där man sa att om Windows hade väntat med att skapa den perfekta OS innan de släppt det till allmänheten så hade Microsoft aldrig blivit världens största företag. De hade ännu suttit hemma i garaget och utvecklat Windows.

Men hittade länken under istället vilket är grundaren till en hemsida som heter "Digg.com" som vart enormt stor.

http://www.businessinsider.com/tip-of-the-day-dont-wait-until-your-product-is-perfect-to-get-it-on-the-market-2010-6

Här är en Google sökning på deras logo, känns den bekant? :)
http://www.google.se/search?hl=sv&q=digg&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&biw=1600&bih=749&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Happy Days

Märkligt svar..... :q

Mr1BuyingMedlem sedan apr. 20117 inlägg

Haha.. ska försöka förklara mitt synsätt :)

Försök #1:
Du får ett uppdrag att dra ett rep runt en påle, du börjar enkelt med att knyta ena delen runt pålen och skuttar runt utan problem.

Om du försöker göra samma sak fast dra fem rep runt pålen samtidigt kommer du snart inse att repen lägger sig hela tiden över varandra och du måste släppa ett par av repen bara för att snurra tillbaka ett par varv med ett av dem för att få dem att ligga rätt.

Ett rep i taget och du skippar anpassa fyra andra samtidigt. Utveckla lösningar, istället för att lösa problem.

Försök #2:
Du är på ett maraton och lätt snabbast där, resten har ju såklart ingen chans. Problemet är dock att du måste starta samtidigt som resten av alla andra, om du väljer att börjar springa om folk i början (bli tvungen att sik-sacka*) så kommer du bara förlänga loppet och trötta ut dig direkt i början. I slutet kommer en annan löpare sponsrad av McDonalds att springa om dig ;)

Hoppas det hjälpte att förklara mitt synsätt, att göra flera saker samtidigt betyder inte att man blir klar snabbare. (Med samma höga kvalitet som kommer stå sig genom åren)
Om du stressar fram en process kommer resultatet bli sämre, du kommer lägga ner mer tid och framför allt mer tid på fel saker som att hantera problem samt "gör-om-gör-rätt".

Happy days

*= Gå rakt fram 10m, nio-tolv steg
Sik-sacka fram 10m, tolv-femton steg

hejsan

tack för er svar :D.

mr1buying schyssta tips btw och jag ska försöka göra som du sa.'

danne V , jag har redan sökte efter en färdig gästbook och jag hitta en som hade de enkla funktionerna jag behövde , enda problemet att den dåligt kodat , vissa saker förstår jag inte eller så är det jag som inte förstår kodingen (är noob i php bara så ni vet :D , håller på att lära mig php) . denna hära koden är den enda som tyder på att det skrivs ett meddelande men ser inte var "koden men check" ska vara . vet ni vara ska min kod vara så kan ni jätte gärna tipsa ming :D

// Om ett nytt meddelande har skrivits, skriv in det i databasen
if (isset($_POST['message'])) {
   $authorID = intval($_POST['author']);
   $message = $_POST['message'];

$sqlk = "INSERT INTO `guestbook` (`owner`, `author`, `date`, `message`) VALUES ($ownerID, $authorID, NOW(), '$message')";
   $result = mysql_query($sqlk) or die("SQL: $sql<br />" . mysql_error());

Tackar för er tid :bire: !

noshorninMedlem sedan aug. 2008816 inlägg

Du måste börja med att placera ut checkboxen i formuläret.

<input type="checkbox" name="privat" value="privat" />

Sen måste du skapa en kolumn i databastabellen som heter "privat". Den kan vara av typen boolean.

Sen kan du ändra den där insert koden till:

// Om ett nytt meddelande har skrivits, skriv in det i databasen
if (isset($_POST['message'])) {
   $authorID = intval($_POST['author']);
   $message = $_POST['message'];
   /* om meddalandet är privat så sätts privat till true annars false */
   if(isset($_POST['privat'])){
      $privat=true;
   }else{
      $privat=false;
   }

$sqlk = "INSERT INTO `guestbook` (`owner`, `author`, `date`, `message`, `privat`) VALUES ($ownerID, $authorID, NOW(), '$message', ' $privat')";
   $result = mysql_query($sqlk) or die("SQL: $sql<br />" . mysql_error());

ojj va snällt av dig , att hjälpa så mkt .... förlåt här kommer en noob fråga XD , jag hittar inte nån datatypen som hetter "boolean" finns en som heter "bool" skulle det funka? och vilken siffra ska jag ha på " Length/Values1"

ps: min phpmyadmin är på engleska

tacksam för hjälpen :D

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

boolean är bool (förkortning)

$privat=true;
   }else{
      $privat=false;
   }

kan du lika bra skriva:

$privat = isset($_POST['privat']));

jaha ok , men har fått mysql error :

SQL query:

ALTERTABLE`guestbook`CHANGE`privat``privat` BOOL( 0)NOTNULL 

MySQL said: 
#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '(0) NOT NULL' at line 1

Om du har haft poster innan så måste du tillåta null värden eller sätt privat till false som default.

gjorde det , default blev false men fick en till error :/

SQL query:

ALTERTABLE`guestbook`CHANGE`privat``privat` BOOL NOTNULL DEFAULT'false'

MySQL said: 
#1067 - Invalid default value for 'privat'

tror det skall vara false och inte 'false' som sagt, kan inte mycket om mysql:

ALTERTABLE`guestbook`CHANGE`privat``privat` BOOL NOTNULL DEFAULT false

ah , den blir ju automatisk till 'false' men ja i alla fall du försökte . Tackar :) !!

change kan du väl inte riktigt köra? privat har väl inte skapats då du fick förra meddelandet? Skall det inte typ vara "add"? eller du har redan en kolumn med namnet privat?

jag har redan en kolumn med namnet privat , men låt oss börja från början för det börjar bli krångligt.

de hära har jag fyllt i :
Field=privat
Type=BOOL

va ska vi ha i dessa då :

Length/Values1
Collation
Attributes
Null
Default2
Extra

:r

tja :)

jag vill inte tjata , jag vet att det är hur jobbigt som helst men skulle bli as nice om jag fick nån lösning eftersom jag reser idag ,så kommer inte ha tillgång till en dator i flera timmar . vill få det överstökat :)

Sätt fältet som nullable använder du mysqladmin eller liknande verkyätyg så känns det som det borde bara göra en trail and error test :)

jag testade med att ha 0 på Length/Values1 men det är förfarande inte privat, andra medlemmerna ser allt som skickas .... men tänkte om vi borde ha nån

echo "privat"

i denna

$privat=true;
   }else{
      $privat=false;
   }

Kör på det om det inte gå att skriva false

143 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)