webForumDet fria alternativet

Php och mysql.

45 svar · 5 434 visningar · startad av Forcevision

ForcevisionMedlem sedan mars 2007217 inlägg

Tjabba !

Har fått riktigt mycket med hjälp och bra info från er här på forumet. Nu är det dags igen. Vet inte om detta kanske är för mycket att fråga om hjälp för men provar.

Jag har en hemsida för ett litet företag, har ett formulär där kunderna skall kunna beställa saker små skit men ändå. Vad jag skulle vilja ha hjälp med är:

Kunden har ett kund nummer hos mig jag. Detta kundnumret skulle jag vilja ha kopplat till en databas. Så skriver jag in i ett formulär kundnummer 12 så är 12 kopplat i databasen till ett företagsnamn samt adress.

Jag kan inget om databaser och har begränsad kunskap inom php men kan lite. Någon som skulle kunna förklara hur jag kör igång en sådan här databas.

Sedan skulle jag också vilja ha en sida där jag loggar in i databasen och kan lägga till kundnummer från hemsidan. Även detta skulle jag vilja ha hjälp med.

Kan säga att jag är väldigt tacksam för svar och hjälp med detta men förstår även om det är mycket med jobb och ingen vill hjälpa till.

/Force

ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg

Hur långt har du kommit? Har du tillgång till en installerad databas? Kör du på webhotell? Använder du phpMyAdmin?

Jepp har webbhotell har tillgång till databas och phpmyadmin.

Forcevision skrev:

Jepp har webbhotell har tillgång till databas och phpmyadmin.

Har du skapat någon databastabell med de kolumner du vill ha? Annars är det en bra början.

Har ingen koll på hur man fixar struktur i en databas.

Forcevision skrev:

Har ingen koll på hur man fixar struktur i en databas.

Läs på lite om databaser.

Sen loggar du in i phpMyAdmin, klickar på din databas. Sen skapar du en tabell "companies" för företag, med de fält du behöver. T.ex. Kundnummer, Företagsnamn, Gatuadress, postnummer, postort.

Sen får du skriva ett PHP-script som lägger in nya rader i tabellen och ett annat script som läser ut raderna, så att du kan se dem på en hemsidan.

Jo men det går väll inte bara att skapa en tabell utan måste veta om det är siffror och hur många osv eller ?

Kan man inte logga in i phpmyadmin och lägga till kunderna den vägen istället för att fixa en php script som gör det ?

Forcevision skrev:

Jo men det går väll inte bara att skapa en tabell utan måste veta om det är siffror och hur många osv eller?

Du behöver bara veta vilka kolumner du vill ha och vilken typ de ska ha. I ditt fall är ju kundnummer ett tal och resten text. Antal rader är dynamiskt så du kommer kunna ha hundratusentals.

Forcevision skrev:

Kan man inte logga in i phpmyadmin och lägga till kunderna den vägen istället för att fixa en php script som gör det?

Jo, men varför postar du då frågan i PHP-avdelningen. Och ska du bara ha en databas så kanske det räcker med ett vanligt Excel-dokument? Vad är det egentligen du försöker göra?

Nu har jag fixat en databas med 5st fält. Nu har jag inte koll på allt som jag skall fylla i och inte behöver fylla i. Någon som kan hjälpa mig lite här ? :)

struktur.jpg

I första kolumnen skriver du namnet på kolumnen. Använd inte mellanslag eller svenska tecken, helst bara små tecken. T.ex. kundnr, firma_namn, gatuadress, postkod, postort.

Andra kolumnen väljer du typ, te.x. Int, Varchar(100), varchar(100), varchar(6), varchar(20). Varchar är ett textfält och siffran är maximala längden.

På din kolumn kundnr, ska du välja "Auto-increment" under "Extra". Då får du en nummerserie som ökas med 1 automatiskt. Dvs första raden för 1, nästa 2 och nästa företag du lägger in för nr 3.

Sen är det bara att spara.

Jag hade tänkt att bara kunna gå in i tex phpmyadmin och lägga till kunder istället för att fixa en phpkod för detta. Känns som jag inte har den kunskapen riktigt än för att fixa det. Vad skall jag använda för något på postnr under typ och längd/värden ?

Så här ser min struktur ut nu

Stämmer detta ?

struktur.jpg

Forcevision skrev:

Jag hade tänkt att bara kunna gå in i tex phpmyadmin och lägga till kunder istället för att fixa en phpkod för detta. Känns som jag inte har den kunskapen riktigt än för att fixa det. Vad skall jag använda för något på postnr under typ och längd/värden ?

Jo, du kan lägga till direkt i phpmyadmin också.

Postnr ska vara varchar med längd på t.ex. 6. Det ska inte vara en Int för det är ju inget nummer som du ska räkna med osv.

Sen på kundnr ska du lägga till "auto_increment" som "extra", annars sköts inte uppräkninen automatiskt.

Okej men jag vill kunna lägga till kundnr manuellt så behöver inte ha att den lägger till automatiskt. Sedan har jag ändrat det med postnr också. Vad skall jag fixa nu ? Eller är databasen klar ?

Forcevision skrev:

Okej men jag vill kunna lägga till kundnr manuellt så behöver inte ha att den lägger till automatiskt. Sedan har jag ändrat det med postnr också. Vad skall jag fixa nu ? Eller är databasen klar ?

Ja, då bör det vara klart. Bara att lägga till poster under fliken "Lägg till" när du klickat på din tabell i phpMyAdmin.

Okej då vet jag.

Vad skriver jag under funktion i lägga till ?

Och under värde skriver jag i kundnumret namn ort osv eller ?

Forcevision skrev:

Okej då vet jag.

Vad skriver jag under funktion i lägga till ?

Och under värde skriver jag i kundnumret namn ort osv eller ?

Du behöver bara använda fälten under värde.

Okej.

Tackar för hjälpen.

Då är nästa steg hur får jag det så om kunden skriver in sitt kundnummer att det hämtas från databasen adressen m.m ?

Forcevision skrev:

Okej.

Tackar för hjälpen.

Då är nästa steg hur får jag det så om kunden skriver in sitt kundnummer att det hämtas från databasen adressen m.m ?

Då får du:

1. Skriva ett HTML-formulär där kunden skriver in sitt kundnummer.
  2. Skriva ett PHP-script som tar emot det som kunden skrev, och sen hämtar informationen från databasen, och presenterar informationen för kunden.

PHP-scriptet behöver inte bli särskilt långt, ca 20 rader kanske.

Mmmm... så långt är jag med har ett formulär som jag har fått lite hjälp med osv. Nu då skulle jag vilja ha in detta i det formuäret. Och där har jag ingen aning om hur jag gör. Vet att man måste öppna databasen med användarnamn lösen localhost och databas namnet. Men sedan för att hitta i databasen och skriva ut i formuläret har jag ingen aning om hur man gör. Är det svårt att förklara ?

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)