ramo_andMedlem sedan nov. 2010214 inlägg
Hej,
Håller på med en sida i Wordpress och skall göra en enkel uppdatering av texten i index.php. Men när jag gör det så händer ingenting. Det uppdateras i adminpanelen men på sidan händer ingenting. Jag har testat att rensa cachen och även med andra webbläsare men inget hjälper. Jag har också provat att uppdatera header.php och de funkar bra, vilket är rätt konstigt.
Nån som vet vad som kan vara fel? Verkar som fler än jag har problem med detta men jag har inte lyckats googla mig till nåt svar..
newseedMedlem sedan maj 2010118 inlägg
Vilken index.php är det du redigerar? Normalt ska man inte behöva ändra den filen i Wordpress. Antingen ändrar man i mallen (/wp-content/themes/[temanamn]/) eller i innehållet (i databasen). Det finns ingen index.php man bör redigera själv.
När du skriver att det ändras i admin-panelen, är det index.php i /wp-admin/ som du redigerar?
Jag går in i admin-panelen, klickar på utseende --> redigerare --> index.php. Jag har valt rätt tema att ändra så de ska funka. I index.php ligger i princip hela hemsidan för det en "one page layout" så att säga.
I så fall är det märkligt att det inte ändras. Du skrev att det är en "one page layout". Har du skapat den själv? Var då noga med att det inte finns andra filer som Wordpress hittar.
Du kan läsa mer om i vilken ordning Wordpress laddar olika PHP-filer i themes-katalogen här:
http://codex.wordpress.org/Template_Hierarchy
Exempelvis skulle en home.php användas först om den fanns för att visa startsidan. Ta bort andra filer i tema-katalogen för att vara säker på att detta inte sker.
Jag tog originaltemat, kopierade det och ändrade om det. Jag har ändrat i index.php flera gånger tidigare när jag byggde sidan, det är bara nu som de har lagt av liksom...
Jag hitta felet, jag hade lagt till en home.php-fil. Sry, my bad...
Då låter det väldigt märkligt. Du redigerar header.php på samma sätt och då får den genomslag?
Om det är originaltemat (Twenty Ten på en någorlunda ny Wordpress) så är där inte mycket i index.php att redigera. Det temat innehåller även många andra "specialmallar" för exempelvis enskilda inlägg med mera.
Om det har fungerat tidigare men inte nu kommer jag inte på mycket det skulle kunna vara? Kör du med någon cache-plugin så prova att inaktivera den.
ramo_and skrev:
Jag hitta felet, jag hade lagt till en home.php-fil. Sry, my bad...
Ahh, då var det templete hierarchy som var problemet :)