Hej,
Kämpar med följande rader överst i mitt "send.php" som anropar Payson.
if(!isset($_POST['submit']))
{
header("Location: cart.php");
exit;
}
Förstår inte riktigt vad raderna gör, men får ett felmeddelande att inga varor finns i varukorgen (vilket det gör). Däremot kan Payson inte specificera varor i sin hostade lösning utan köpet hanterats som en sträng, typ "Beställning gjord hos XX".
Därför undrar jag:
-
Kan jag i koden specificera de fyra "fält" som vill kolla (måste jag kolla, då de fälten jag behöver är "reguired")?
-
Kan jag ange att inga fält skall kollas, för att få proccessen att gå vidare (går inte att bara ta bort raderna)?
-
Vad fyller "headern" för funktion i detta fallet, då jag vet att den information jag behöver kommer till "send.php"?
Mvh Nils
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg Det den där koden gör är helt enkelt att skicka vidare en till cart.php om inte ett formulär har skickats (postvariabeln "submit" existerar).
Hej bassebhu,
Du skriver "... till cart.php OM inte ett formulär har skickats ...".
Kan/skall jag tolka det som att om jag får ett felmeddelande, så ligger detta före det att jag skickas tillbaka till "cart.php" via koden ovan?
Vet att information skickas från cart.php (återigen tack GunnarD + Nate.A) så då måste felet ligga i send.php eller ....?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Det raderna gör är som bassebhu skriver kollar om det finns en variabel submit, om inte så skickas man till cart.php.
Det är ett enkelt sätt att förhindra att man anropar send.php direkt utan att gå via ditt formulär, någonstans i ditt formulär skall det finnas ett fält med namnet submit.
Tack Gunnar för att du fick mig att titta en gång extra, även om bassebhu redan pekat i rätt riktning!
Hade inte en vanlig "Submit" då jag tänkte använda ett javascript för att gå vidare (nackdelen med att klippa och klistra *ler*) och som jag utan att tänka på det inte använder <input type="submit" >.
Hoppas att "problemet" med if(!isset($_POST['submit']))? nu är löst även om ett annat dök upp :-(, men tar det i ny tråd.
mvh Nils
Hm .. var lite för snabb med att tro att problemet blev löst!
Den här koden tar mig tillbaka till cart.php (vilket jag inte vill), för att "Submit" saknas enl bassebhu och Gunnars svar ovan, ..
<form name="payson" method="post" action="<?php echo $url ?>" >
<?php echo $poststring ?>
</form>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
document.payson.submit();
</script>
.... MEN lägger jag in <input type="submit" > fungerar inte javascriptet, däremot skickas jag inte tillbaka till "cart.php".
<form name="payson" method="post" action="<?php echo $url ?>" >
<?php echo $poststring ?>
<input type="submit" >
</form>
<script type="text/javascript" language="JavaScript">
document.payson.submit();
</script>
- M a o hur få med "submit" så att if(!isset($_POST['submit']))? inte blir involverat samtidigt som javascriptet fungerar?
Är medveten om att jag nu har två "submit funktioner" i koden som förmodligen tar ut varandra eller ....?
mvh Nils
metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg Du kan byta ut
if(!isset($_POST['submit']))
mot att kolla om valfritt fält finns. T.ex. om du har ett fält som heter article så kan du kolla om $_POST['article'] är satt.
if(!isset($_POST['article']))
Du kan även kolla om $_POST innehåller någonting överhuvudtaget.
if(empty($_POST)) { /* Skicka besökaren till cart.php */ }
TACK Metalboy,
Så enkelt och så är jag på banan igen!
Kunden skickas inte tillbaka till cart.php och javascriptet fungerar, yes!
ha en go dag. / Nils