Jag håller i skrivande stund på med en forummigrering. Utgångsläget är att jag har ett egenutvecklat forum som har fallit för ålderssträcket och som nu ska ersättas med vBulletin. Nu håller jag som bäst på att testar av de migreringsskript som jag har tagit fram för att föra över medlemmar, trådar och inlägg.
När jag migrerar över trådarna från gamla databasen till den nya så får trådarna samma threadID. PostID däremot blir nya för inläggen i och med att den strukturen är ny och skiljer sig åt i vBulletin.
I en del foruminlägg har medlemmar länkat till andra forumtrådar på Flygfyren. Går det på något smart sätt att konvertera om dessa länkar till det nya länkformat som är i vBulletin? Min fundering är om det går att ta fram en smart funktion som läser igenom alla inlägg och skriver om dem på det nya formatet?
Är jag helt fel ute om jag säger att man behöver få till ett bra preg_match-uttryck för den ursprungliga länken? När värdet för threadID och eventuellt forumID har extraherats så kan man skriva den nya länken om man i den nya databasen för varje tråd har angett det tidigare threadID.
Är jag rätt ute nu i mina tankar?! :)
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849