Hej!
Jag hade tänkt att jag skulle ta och lära mig php. Men nu uppstår det problem direkt.
Detta scriptet skall gå ut på att man skriver i på en sida vad man heter och hur gammal man är och så skall detta skickas och visas på en annan sida.
Men när jag klickar skicka/submit. och kommer till den sida där det skall visas så visas detta som html kod och asp skriptet. Är det nån inställning på nått sätt? Har testat att köra det i Coda's preview och även safari men händer samma sak.
Koden ser iaf ut så här.
Första sidan där man fyller i namn och ålder.
<html>
<head><title></title></head>
<body>
<form action="welcome.php" method="post">
Name: <input type="text" name="fname" />
<input type="submit">
</form>
</body>
</html>
Andra sidan där detta skall visas.
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
Welcome <? echo $_POST["fname"]; ?>!<br/>
You are <? echo $_POST["age"]; ?> years old.
</body>
</html>
Och detta är vad som visas på sidan jag kommer till.
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
Welcome <? echo $_POST["fname"]; ?>!<br/>
You are <? echo $_POST["age"]; ?> years old.
</body>
</html>
Tack på föhand.
Ditt största problem är att du använder short-tags (<? istället för <?php) i början av dina php-koder och din server måste ha short-tags aktiverat, annars exekveras det inte som php-kod.
Gör detta till en regel;
- Använd ALDRIG short-tags (<?), använd alltid <?php
Sen kan jag tipsa om att man kan aldrig glömma på att tänka på säkerheten, dina formulär är helt öppna för säkerhetshot. Om du använder dig utav php5 kan jag tipsa en väldigt lättläst artikel om att använda PHP's inbyggda filter för validering och sanering.
http://net.tutsplus.com/tutorials/php/sanitize-and-validate-data-with-php-filters/
.. Sen för övrigt att du använder Mac (eller Linux) över Windows är bara positivt hos PHP då man har mer kraft under skalet med (u)nix, bash-terminal, filstruktur, EOL och mycket annat tekniskt. Själv använder jag Mac främst då de stora kommersiella produkterna finns tillgängliga (exempelvis Photoshop)
Ok Tack för tipsen. Men att använda <?php istället för <? verkade inte lösa problemet. Händer fortfarande samma sak. Jag tror inte att problemet är att koden inte exekveras som php kod. För andra script funkar. Det är just när det skall skickas till en annan sida. Men då verkar den inte fatta vad som är html kod heller för den skriver ut koden som text på sidan.
Jag testade din kod snabbt (, men utan short-tags) och den funkade för mig med Mac med MAMP i chrome/safari/firefox. btw. jag känner igen koden från w3schools^^
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Verkar inte som att PHP är igång.
Är allt installerat och startat?
Ok jag vet inte vad MAMP är men det jag laddat hem och installerat är
Entropy PHP 5.3.0-3.pkg från http://www.entropy.ch/software/macosx/php/
Och jag har testat enkla skript som att lagra text i en variabel och sedan skriva ut den och det har funkat med och utan shorttags. Så då borde väll PHP vara igång?
och yes koden är från w3schools. Har skrivit ut ett helt häfte med saker därifrån som jag sitter och labbar med.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg MAMP står för Mac, Apache, MySql, PHP
Det är alltså ett paket med allt som behövs för att köra PHP lokalt på datorn. Egentligen räcker det med Apache och PHP, men det är ju aldrig fel att installera MySql som databas också.
Ok jag har bara installerat PHP. Kanske skall installera Apache med då så löser sig kanske problemet. Tack för hjälpen.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Ja du måste ha en webbserver också.
Det är därför MAMP (Mac) och WAMP (Windows) är populära då man får allt installerat i ett svep.
Installerar du Apache och PHP och konfigurerar dom så ska det nog fungera bättre.
Ok vart kan jag ladda hem MAMP? Och är det gratis?
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg