webForumDet fria alternativet

Dropdown-lista med 2 val?

PHPur PHP

5 svar · 324 visningar · startad av Skogiz

Medlem sedan feb. 200395 inlägg
Frågan#1

Har ett formulär där man ska kunna välja en produkt i en produktlista.
Det i sig är ju inte så svårt och det kör jag med följande kod

print("<option value=\"" . $row["product"] . "\">" . $row["product"]);

Det jag nu undrar är när kunden valt produkt och skickar formuläret vill jag ju att rätt artikelnummer skickas med. Varje produkt har ju redan ett artikelnummer bundit till sig.

Finns det någon färdig lösning för detta eller måste man göra som så att man söker fram rätt artikelnummer efter att kunden postat vilken produkt de valt?

Tack på förhand

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Hm, varför skickar du inte med artikelnumret istället för produktens namn bara?

Jag behöver skicka med båda två då värderna sparas i en tabell som sedan ett externt program går in och läser och där behövs båda namnet och artikel-id vara med när det läses.

Tja, antingen så får du slå upp det på servern, eller så skickar du med det. Det finns ju ingenting som hindrar att du skickar med båda värdena samtidigt t.ex.

Precis och därför undrar jag om det finns något sätt att skicka med båda värderna samtidigt. Hur ser koden ut för det? Lägger man det som ett dolt fält eller hur gör man? Fältet blir ju dymamiskt på ett sätt iom att artikelnummret ändras beroende på den produkt som kunden väljer...

HTML: <option value="123-456;Småkakor">Småkakor</option>

Något i stil med det. Avgränsaren (jag använder semikolon) kan du välja själv, samt ordningen. På servern splittar du bara på den och får då de två delarna; artikelnumret och namnet

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.25f56b17
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)