Hej,
Nu har jag dykt på ett skumt problem (iaf enligt mig själv). Det är så att jag har en lista med butiker där varje varje butiker har en knapp "Ta bort" för att ta bort butiken. Problemet jag dykt på är att när jag väljer att radera en butik så raderas alltid den som är sorterad sist. Butikerna är sorterade i bokstavsordning medan det som sidan kontrollerar (eller iaf ska kontrollera) är vilket butiks-id det är man vill radera.
Koden ser ut som följer just nu:
... //tagit bort lite kod
if(isset($_POST['tabort'])){
$id=$_POST['id']; //här kollar den vilket butik-id som ska tas bort
mysql_query("DELETE FROM butiker WHERE id='$id'"); //här tar den bort en butik
}
?>
<!doctype html public "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<tr><td colspan='2'><b>Välj en butik du vill redigera:</b></td>
<td width="150"> </td><td><a href="butik_add.php">Klicka här för att skapa en ny butik</a></td></tr><tr><td>
<form name="butik" id="butik" action="butik_adm.php" method="post">
<?
$sql2="SELECT id, butik FROM butiker ORDER BY butik ASC"; //här hämtar den information som behövs för att skapa listan från tabellen butiker och sorterar dessa i bokstavsordning efter butiksnamn
$result2=mysql_query($sql2);
// uses a while loop to display our categories into a dropdown list.
while($rad2 = mysql_fetch_array($result2))
{
$butik=$rad2['butik'];
echo "<input type='hidden' name='id' value='" .$rad2["id"]. "'>"; //här har jag ett dolt fält med namnet id som tas med upp till själv ta bort-satsen från början
echo "<tr><td>".$rad2["id"]."</td>"; //detta är bara för att skriva ut id-numret i listan
echo "<td><a href='butik_red.php?id=".$rad2["id"]."'>".$butik."</a></td> //detta är för att lista namnet på butikerna i listan samt gör namnet klickbart så man kan komma vidare in till butiken
<td><input type='submit' name='tabort' value='Ta bort' style='font-family: Verdana; color: #000000; font-size: 9px; background-color: #E1E1E1; border: 3px outset #8B8B8B'></td></tr>";
}?>
</form></td></tr>
Min spontana tanke är att den raderar i bokstavsordning och tar från slutet istället för att titta vilket butiks-id det är som ska raderas. Men jag kan inte hitta var felet är. Är felet att jag sorterar butikerna efter bokstavsordning när jag hämtar de från databasen? Men om så är fallet, vad i koden är det som säger att den ska göra det?
Tacksam för allt hjälp!