webForumDet fria alternativet

ftp_exec funkar inte...

4 svar · 531 visningar · startad av Froggy

FroggyMedlem sedan juni 201027 inlägg

Försöker köra ett enkelt kommando, typ "ls" från php med ftp_exec men får hela tiden felmeddelandet.

"Warning: ftp_exec() [function.ftp-exec]: Command not implemented"

Inloggning, hämtning och skrivning via ftp funkar bra men just detta funkar inte.

Tänkte köra ett "convert -scale 200x200 minfil.pdf[0] minfil.jpg" med ImageMagick och Ghostscript för att skapa en tumnagelbild av en pdf. Detta funkar lokalt från terminal (Mac Os X). Ftp-servern står hos mig och anropet görs från en hemsida på ett webhotell. Så när det gäller inställningar på ftp-servern så har jag full tillgång men inte till mer än htaccess på webhotellet.

Kan verkligen just php-funktion ftp-exec vara avaktiverad på webhotellet men alla andra funktioner funka?!?!?! eller är det en konfigurationsfråga på ftp-servern.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Din ftp server tillåter inte "SITE EXEC" kommandot (eller klarar av det), vilket i.o.f.s är bra eftersom man då kan köra valfritt kommando på din server när man väll loggat in.

Så "felet" ligger i ftp-servern.

ok.

Då får jag väga säkerhet mot funktionalitet.
Om jag nu ändå vill få det att funka. Hur fixar jag så att ftp-servern tillåter "SITE EXEC".
ftp-serven går på Mac OS X Tiger.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

Enligt denna sida finns inte "SITE EXEC" i den ftp servern som följer med.

Vill man ha funktionen så får man installera en anna ftp-server, PureFTP är en populär ftp-server, vet inte om den finns kompilerad för Mac (kolla versiontracker.com).

GunnarD skrev:

Enligt denna sida finns inte "SITE EXEC" i den ftp servern som följer med.

Vill man ha funktionen så får man installera en anna ftp-server, PureFTP är en populär ftp-server, vet inte om den finns kompilerad för Mac (kolla versiontracker.com).

Använder Rumpus ftp. Har inte sett någon inställning för detta där så jag får antagligen lägga detta på hyllan så länge.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)