jonneMedlem sedan jan. 20011 097 inlägg
Ok nu har jag ett par php frågor till er som hållit på med detta ett par år och till skillnad från mig vet vad ni pratar om av erfarenhet.
Jag ska starta upp ett litet sidoprojekt som jag måste använda någon form av dynamiskt webspråk för. Jag har tidigare jobbat som asp(klassik) utvecklare och har på senare de senaste åren jobbat mest med scripting i 3D miljö via Python. Php är dock nytt, men jag kan inte tänka mig att det är så svårt att komma in i så att man kan få ut användbara resultat.
Det jag kommer ihåg från asp'n var den ökända spagettikoden där allt man skrev i version 1 i stort sett fick skrivas om när man kom ut med version 2 av laouten.
I python har jag blivit van vid att ha stor modularitet i koden med hjälp av objektorienteringen och kan relativt enkelt gå in och ändra delar av systemet utan att behöva göra några större ingrepp i gui'n.
Min fråga är kort och gott hur man löser en MVC liknande modell i php? Använder man sig av någon form av inbyggd template hantering eller hur undviker man att grotta ihop presentationen med kodlogiken?
//Jonne
CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg
Mitt tips är att använda dig av ett MVC-ramverk istället för att försöka uppfinna hjulet på nytt. Symfoni och CakePHP är två bra ramverk. Om det inte prompt måste vara PHP, så vill jag även passa på att tipsa om ASP.NET MVC.
jonneMedlem sedan jan. 20011 097 inlägg
Näe det var ju lite min andra fråga att om man nu ska lära sig ett nytt språk. Ska man köra lite mer säkert och billigt och satsa på php eller ska man köra över på .net? Känns som om .net är en helt annan ballgame än vad php är. Dock med fördelen att det är ett mer utbyggbart språk (och vi håller os sifrån religionsdisskusioner här) men kanske med nackdelen att det är lite annan kostnad på serverdelen om man skulle börja köra detta i egen regi.
Initialt kommer det som sagt att vara rätt så basic men jag vet av erfarenhet hur sådana här projekt brukar arta sig. Jag har för tillfället konto på binero där jag nog har både och med de kontona som jag har. Hur är det med inbyggt stöd för bildhantering i .net (inser att jag borde kanske skriva en post om detta i .net forumet snart men vi fortsätter här sålänge)? Så som skalning, konvertering odyl. Symfoni o CakePHP. Är det något som måste installeras på servern eller är det fristående scriptpaket? Asp har väl det mesta av den hanteringen inbyggd? Antar att man kan använda sig av masterpages.
//Jonne
GildebrandMedlem sedan juni 2009918 inlägg
Jag har programmerat en del för Asp.net, och det är ju helt klart trevligt. Men PHP är enklare, att deploya en asp.net var en riktig huvudvärk, jämfört med PHP.
Efter att ha programmerat PHP i några månader så är jag inte längre så sugen på att programmera för asp.net längre, men det är ju en smaksak.
Nate.AMedlem sedan mars 2006280 inlägg
jonne skrev:
Symfoni o CakePHP. Är det något som måste installeras på servern eller är det fristående scriptpaket?
De är scriptpaket, bara att ladda upp och konfigurera så är du igång.
CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg
Jag hade valt ASP.NET MVC alla dagar i veckan, men det är för att jag verkligen gillar både C# och .NET-ramverket. Kunde PHP innan jag bekantade mig med .NET-teknologierna, men är ingen större fantast av PHP då det inte är ett rent objektorienterat språk, samt att jag tycker att PHP-biblioteket känns som ett saligt hopkok, som är både rörigt och inkonsekvent.
jmeMedlem sedan maj 20011 967 inlägg
Välj inte CakePHP utan ett PHP5-framework (som t ex Symfony, Zend Framework, Kohana osv). Bättre för framtiden. PHP4 är död. Länge leve PHP5.