Hejsan!
Funderar lite granna på att börja lära mig CodeIgniter. Funderar bara på hur prestandan är. Förlorar man mycket (tid,server-resurser) på att använda detta framework? Finns det något test där man kan se CodeIgniters prestanda jämfört bredvid samma websida fast utan framework (välkodat förstås).
Förstår att det är en svår jämförelse, men är ute efter den skillnad det i praktiken innebär att använda sig av detta framework.
En fråga till; Fastän man använder frameworket, kan man koda php som vanligt ändå?
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Vad du eventuellt förlorar på prestanda, vinner du i sparad tid (sen nät du kan ramverket tillräckligt bra)! Why re-invent the wheel, again?!
Moderna ramverk erbjuder caching av olika slag.
Detta var nog ett mer generellt svar.
CodeIgniter verkar ha PHP 4 som minimikrav och då skulle jag nog inte välja det som ett ramverk för moderna webb-applikationer. PHP 4 är utdöende. Jag skulle rekommendera att du väljer ett ramverk som kräver PHP 5; t ex Zend Framework eller Symfony, som båda är utmärkta. Båda kräver dock en hel del tid för att du skall känna dig bekväma med dem. Har du vetskap om MVC så underlättar det dig att komma i gång!
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg Kohana verkar vara CodeIgniter för PHP5.
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg Ja men då bör Gildebrand kika på det istället! :)
Okej, prestandan verkar inte vara särskilt avgörande. Kohana är säkert bra, men det är ändå ett sidospår från CodeIgniter!? Fast är Kohana och CodeIgniter "exakt likadana"? Så att det skulle gå att utan att behöva spendera månader på att programmera om, byta från ena frameworket till det andra?
Och när CodeIgniter hoppar på PHP5 tåget, blir det då gjort så att man enkelt kan uppgradera, utan att behöva ändra i sin egen kod?
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg CodeIgniter 2.0 kommer att vara PHP 5 only.
http://bitbucket.org/ellislab/codeigniter/wiki/What's New
http://philsturgeon.co.uk/news/2010/03/codeigniter-2
Så om du vill köra med CI så bör du kika på version 2.x.
Jag har ingen personlig erfarenhet av CI men jag antar att om man kan dagens CI så lär det vara rätt så enkelt att komma igång med 2.0, bara du kan PHP 5.
Jag läste lite om det, och det verkar som om det finns två cores som följer med CI. En för PHP4, och en för PHP5. Men de nyttjar nog en del gemensamma resurser baserade på PHP4.
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg I quote:
"To PHP 5 and Beyond
"PHP 4 support is deprecated. Features new to 2.0.0 may not support PHP 4, and all legacy features will no longer support PHP 4 as of 2.1.0." "
Nate.AMedlem sedan mars 2006296 inlägg DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg Angående prestandan så är Codeigniter och som säkert många andra rätt så smarta vad det gäller resursåtgång för exekvering, i codeigniter vet jag att du kan välja vilka klasser du behöver och slipper alltså läsa sin trams du inte vill ha ;)
Codeigniter funkar fint att köra på en server med endast PHP 5, och när 2.0 kommer ska det inte vara några problem att uppgradera till den versionen, inte om man kollar på hur man uppgraderat från tidigare versioner (finns enkla guider för detta på deras sida).
Riktigt bra tutorials där Nate.A, tog faktiskt och använde en själv på direkten :)
Så personligen så gillar jag (och använder) CI mer än t.ex. CakePHP, Symphony och Zend är som sagt lite mer "hardcore" och kräver mer av dig.
Lycka till and have fun, du kan få riktigt snygg kod med detta! :)
Tobias