hejsan det är så att vill lära mig göra en användar sida där den inloggade användaren kan bytta lössenord och kunna ladda upp vissnins bild ock så vidare, jag är ny med php / mysql så va snälla :)
User panel?
10 svar · 1 091 visningar · startad av frozie
Vad vill du ha hjälp med?
Skapa en tabell med användarna. De nödvändigaste kolumnerna blir Anv.Namn och Lösenord.
Skapa en index-sida med ett formulär som postar till login.php. I login.php så escapar du (mysql_real_escape_string) postade data, och krypterar lösenordet. Sen kollar du om det finns någon post i databasen med det användarnamnet och krypterade lösenordet.(låt PW vara krypterat i DB). typ (Select count(*) from users where username = 'steve' and password='2357dsfg835sgh').
Om count är 1 så sätter du session user till användarnamnet. Om count är 0 så ger du ett felmeddelande om att användaren antingen inte finns, eller har angett fel lösenord.
Hjälper dig jättegärna, bara du säger med vad. Du får nog försöka producera lite kod själv så kan vi hjälpa till där det skiter sig :)
Vad vill du ha hjälp med?
Skapa en tabell med användarna. De nödvändigaste kolumnerna blir Anv.Namn och Lösenord.Skapa en index-sida med ett formulär som postar till login.php. I login.php så escapar du (mysql_real_escape_string) postade data, och krypterar lösenordet. Sen kollar du om det finns någon post i databasen med det användarnamnet och krypterade lösenordet.(låt PW vara krypterat i DB). typ (Select count(*) from users where username = 'steve' and password='2357dsfg835sgh').
Om count är 1 så sätter du session user till användarnamnet. Om count är 0 så ger du ett felmeddelande om att användaren antingen inte finns, eller har angett fel lösenord.
Hjälper dig jättegärna, bara du säger med vad. Du får nog försöka producera lite kod själv så kan vi hjälpa till där det skiter sig :)
låter bra kan man få msn :)? vill veta hur man ens gör en sida som är specefierad på användare så inte alla kommer till samma sida user.php
Ta de på pm istället. Aldrig nånsin inne på msn. Eller direkt här i forumet så kan andra också flika in.
Använd sessions. Skapa en session som heter user, och sätt den till användarens användarnamn. Sen när du går in på user.php så kollar denne vilken användare som är inloggad, och hämtar information för den användaren :)
vill veta hur man ens startar bygga upp
Flyttas från Script - PHP. (Script-forumen är till för kod som man vill dela med sig av - inte att ställa frågor.)
Leta rätt på någon turorial på nätet, finns massvis av dem
..., jag är ny med php / mysql så va snälla :)...
vill veta hur man ens startar bygga upp
Mitt råd är att först skaffa en bra bok som går igenom grunderna i PHP och MySQL, så att du har 'byggklossarna' klara för dig först. Visst kan man lära från tutorials på nätet, men man behöver oftast en djupare kunskap än de ger en, om man ska bygga avancerade saker. Och inloggning är inte helt enkelt, dessutom kräver det verklig förståelse av diverse säkerhetsaspekter om inte inloggningen ska förvandlas till en fars.
När du vet hur du skriver enkla sidor mha PHP och har lite koll på hur ett formulärsvar fångas upp och hanteras kan du sätta dig in i inloggningens alla krokar och svängar. En bra start på detta kan ses i följande gamla inlägg från mig (dock fortfarande giltigt).
Mitt råd är att först skaffa en bra bok som går igenom grunderna i PHP och MySQL, så att du har 'byggklossarna' klara för dig först. Visst kan man lära från tutorials på nätet, men man behöver oftast en djupare kunskap än de ger en, om man ska bygga avancerade saker. Och inloggning är inte helt enkelt, dessutom kräver det verklig förståelse av diverse säkerhetsaspekter om inte inloggningen ska förvandlas till en fars.
När du vet hur du skriver enkla sidor mha PHP och har lite koll på hur ett formulärsvar fångas upp och hanteras kan du sätta dig in i inloggningens alla krokar och svängar. En bra start på detta kan ses i följande gamla inlägg från mig (dock fortfarande giltigt).
ok då vilka böcker ska man ha då ?
Leta rätt på någon turorial på nätet, finns massvis av dem
Som? give link
ok då vilka böcker ska man ha då ?
Det beror ju bland annat på vilka förkunskaper du har. Kan du programmera över huvudtaget? Har du koll på webbprogrammering i något annat språk? Kan du nåt om HTML/CSS eller dylikt? Beroende på vad du redan kan och inte kan kommer olika böcker att passa dig.
Bor du i närheten av någon Akademibokhandel eller annan bokhandel som säljer datorlitteratur kan en tur till denna vara en bra start. I Stockholm fanns en hel hylla(!) med olika PHP-böcker 2004 när jag skaffade min grund. Nyligen var jag i Malmö och noterade att de i alla fall hade 4 olika titlar inne...
Annars kan du gå till någon online bokhandel och söka efter PHP-böcker.
Själv lärde jag mig grunderna från en tidigare version av denna:
http://www.amazon.com/PHP5-MySQL-Bible-Tim-Converse/dp/0764557467
Under förutsättning att den länkade är lika bra som den jag läst så kan den verkligen rekommenderas. Den jag läste beskrev jag så här:
aasah (under 2004) skrev:
Jag skaffade PHP Bible second ed för ca en månad sen. Den är utmärkt så till vida att den går igenom ALLT grundligt, samtidigt som man enkelt kan hoppa över sånt man redan kan. Den går dessutom igenom saker på djupet så att man kan sakerna bra när man har läst den.
Det jag främst retar mig på är att det finns en hel del småfel i den. På de första 235 sidorna (så långt jag hunnit) har jag hittat 12 fel... Å andra sidan är de vanligen inte värre än att man ser dem om man testar deras exempel.
Boken riktar sig både till folk som kan HTML men ingen programmering, folk som kan programmera men vet noll om webben samt webbprogrammerare som använt ASP och/eller annat skriptspråk tidigare. Jag tillhör mitten kategorin och för den kategorin åtminstone är det en utmärkt bok, tycker jag. (Övriga kan jag inte uttala mig om.)
Den går igenom hur språket är uppbyggt, hur webben funkar, filhantering, databaser, SQL, objektorienterad programmering med PHP, Sessions/Cookies/HTTP, Javascript i förening med PHP, epost, reguljära uttryck, säkerhet.... för att bara nämna vissa saker. Gedigen genomgång med andra ord.