QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Jag håller på att lära mig php, men har stött på ett litet problem...
Låt säga att jag vill visa olika sidor beroende på vad som står i adressfältet.
<?php
if ( = isset( $_GET['choice'] ) )
?>
Om choice har ett värde så vill jag visa ett kodstycke, om det inte är satt så vill jag visa ett annat. Hur gör man då?
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg En enkel men kanske inte så snygg lösning är nedanstående, men lite beroende på hur du vill ha det så går det nog att göra det bra mycket snyggare:
<?php
if ( = isset( $_GET['choice'] ) ) {
?>
<html>...</html>
<?php } else { ?>
<html></html>
<?php } ?>
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg Ett smidigt sätt att lösa det med är switch.
Men om du nu inte har fler än två alternativ så funkar erciz förslag bra.
QuidMedlem sedan juni 20006 025 inlägg Den där special-parentesen var inte med webbskolan jag följer, iaf inte än.
Tack!
ercizMedlem sedan maj 20011 826 inlägg
Quid skrev:
Den där special-parentesen var inte med webbskolan jag följer, iaf inte än.
Tack!
Oj, du menar "{" och "}"?
Det bör du alltid ha med när du skriver if-satser. Annars är det lätt att det blir fel.
Om du skriver
if($x==3)
echo $x;
echo $hello;
Så är det ju bara första echo-anropet som villkoras av if-satsen. Men vill du ändra och lägga till en sak som ska utföras när villkoret är uppfyllt så är det lätt att man glömmer "{" och "}", och då utförs iallafall bara första echo-anropet på villkor.
Så det kan vara bra att redan från början använda
if($x==3) {
echo $x;
}
echo $hello
Nate.AMedlem sedan mars 2006296 inlägg Bara ett litet tips. När jag skriver if-satser där jag har html-innehåll brukar jag skriva så här:
<?php if(isset($_GET['choice'])) : ?>
<html>Choice</html>
<?php else : ?>
<html>Inte Choice</html>
<?php endif; ?>
Jag tycker det blir lite lättare att hålla reda på när det blir mycket html mellan.