webForumDet fria alternativet

mail

6 svar · 485 visningar · startad av noshornin

noshorninMedlem sedan aug. 2008816 inlägg

jag försökte bara skicka ett mail för test till mig själv men det kommer inte fram:

$to = "****@hotmail.com";
$subject = "Test mail";
$message = "Hello! This is a simple email message.";
$from = "someonelse@example.com";
mail($to,$subject,$message);
echo "Mail Sent to: ".$to ;

jag kör php på iis 7 på windows 7. Varför funkar det inte?

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Vet inte hur man gör det i windows, men när man kör apache så måste man konfigurera ett mailkonto för att det ska fungera. Har du gjort det?

Försök plocka ut ett felmeddelande ur det hela.

nidronMedlem sedan jan. 2005257 inlägg

noshornin: Du måste nog lägga till en SMTP-server och eventuellt en port för att det ska fungera, såvida du inte redan gjort det. Du kan göra det programmeringsmässigt med:

// Override php.ini directions
ini_set("SMTP", "***"); // Byt ut *** mot din SMTP-server för utgående post
ini_set("smtp_port", "25"); // Default torde vara 25

...eller så sätter du det i php.ini :)

GildebrandMedlem sedan juni 2009920 inlägg

Lär väl behövas kontouppgifter också?

Gildebrand skrev:

Lär väl behövas kontouppgifter också?

Det är hyfsat sällan man behöver inloggningsuppgifter för utgående post, speciellt om man använder sin ISP's SMTP, men helt klart något man kan ha i åtanke vid felsökning :)

tydalMedlem sedan juni 20034 013 inlägg

nidron skrev:

Det är sällan man behöver inloggningsuppgifter för utgående post, speciellt om man använder sin ISP's SMTP :)

Nja, inte längre. Exempelvis Telia kräver inloggning av sina kunder. Dessvärre är ju oftast port 25 spärrad så man inte kan skicka via någon annan server heller. Hade ju varit trevligt att kunna skicka direkt ibland.

Jo, har ett svagt minne av att Telia kräver det, så jag lade illa o-kvickt till "helt klart något man kan ha i åtanke vid felsökning" :)
Har för mig att man kan använda sig av Google's SMTP på en annan port, men det var ett bra tag sedan jag försökte testa, fast där krävs det ju också inloggningsuppgifter :)
Sedan vet jag inte hur det är med webbhotell. Jag har åtminstone aldrig behövt ange inloggningsuppgifter för utgående post men nu har jag ju haft samma typ av webbhotell och servrar i en himla massa år. Finns det många andra som kräver det?

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)