webForumDet fria alternativet

PHP-problem i Wordpress-blogg

15 svar · 1 457 visningar · startad av hell-man

hell-manMedlem sedan maj 2006100 inlägg

Hejsan!

Jag har lite smått panik. Jag kör en Wordpress-blogg på egen domän med One.com som webbhotell, på https://www.hell-man.se.

För en tid sedan kom det ett mail från One om att de skulle komma att uppdatera till senaste PHP-versionen. Jag ägnade inte det där någon uppmärksamhet, men så i går flippade bloggen plötsligt (kolla gärna på bloggen så ser man direkt vad jag menar), och min första tanke var att det kanske hängde ihop. Det bekräftade sedan One's livesupport.

Men detta är jungfruelig mark för mig, verkligen. Jag står handfallen. Jag citerar lite ur den kommunikation jag haft med One:

JAG: "Hejsan Joacim! Jag var i kontakt med er engelska livesupport i går kväll, men blev inte riktigt klok på svaret (delvis säkert för att min engelska inte är hundraprocentig). I alla fall. Jag kör en Wordpressblogg på egen domän med er som webbhotell, på http://www.hell-man.se. Sedan er PHP-uppdatering får jag en massa felmeddelanden. Jag inser att det kanske inte är ert bord, men i och med att det skett som en konsekvens av er uppdatering så kanske ni ändå sitter på tips eller lösningar. Vet du något om saken? /Linus"

ONE: "Det du behöver göra är att uppgradera till senaste versionen av PHP. Du rekommenderas även slå på PHP error messages. Detta gör du i kontrollpanelen för din domän, i Avancerat- menyn."

JAG: "Ok, så jag ska uppdatera PHP-versionen? Det trodde jag var just det ni gjort?"

ONE: "Vi har uppdaterat våran php- version på våra servers för att kunna hänga med de nya insticksmodulerna. För att din sida ska fungera optimalt måste du också uppgradera din version av php till den senaste, så att insticksmodulerna du har på din sida fungerar."

JAG: "Ok, det här är jungfruelig mark för mig. :-) Har aldrig tidigare behövt uppdatera något kring PHP på min domän. Menar du att jag gör det över FTP, på mitt utrymme hos er? Eller ska jag göra det i Wordpress? Handlar det om att jag ska uppdatera till en nyare version av Wordpress?"

ONE: "Ja, det du behöver göra är att kontrollera php- versionen på din sida och uppgradera till den senaste. informationen om det hittar du om du går in på din domän och sen skriver /info.php efter domännamnet."

Jag förstår fortfarande inte var jag ska göra den PHP-uppdatering som han talar om.

Är det på själva mitt webbhotell, alltså hos One? Och i så fall, gör jag det över FTP eller i kontrollpanelen? Och hur får jag tag på programvaran/versionen? Eller ska uppdateringen göras i bloggen? I så fall, i bloggens kontrollpanel? Eller genom att jag uppdaterar till en nyare version av Wordpress?

Och det där med PHP Error Messages, håller ni med honom att jag borde slå på det?

Dessutom har saker och ting krånglats till ytterligare nu under dagen. Först när problemen uppstod så kom jag fortfarande åt bloggens editor/kontrollpanel, men nu går det plötsligt inte längre att logga in på den, då kommer jag bara till en sida med felmeddelanden. Är ju lite oroande. Dels gör det ju det svårt att ändra inställningar där, om det blir aktuellt, och dels kan jag ju i nuläget inte ta backup på databasen. Eländes elände.

Blev VM i frågor här, känner jag. Finns det någon som kan reda ut detta så vore det fantastiskt!

Jag vet att jag kör värsta stenåldersversionen av Wordpress, och har planerat att åtgärda detta under vecka åtta (har semester då), men helst ser jag nu en lösning på de akuta problemen som inte kräver att jag uppdaterar Wordpress. Jag är helt enkelt inte riktigt i mål med det jag måste ta tag i innan det steget. Den stora grejen, och det som huvudsakligen ligger bakom att jag inte uppdaterat på evigheters evigheter, är mitt tema. Det är inte kompatibelt med dagens Wordpress-versioner. Jag måste först alltså hitta ett nytt tema (tips på trekolumnersteman i samma "anda" som det jag har i dag mottages också tacksamt!) innan jag genomför uppdateringen av Wordpress. Dessutom är jag lite skraj över det tekniska och vill kunna genomföra alltihop i lugn och ro, så OM det går att lösa mina problem i nuvarande version så är det mitt huvudspår.

Tack på förhand!

/Linus

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

Hejsan,

På supportpersonalen låter det som att det är i din kontrollpanel du ska "uppdatera" php-versionen, men något verkar onekligen ha hänt med din php redan så låter lite konstigt.

Om du nu har fått en ny php-version så är det svårt utan att antingen hacka den wordpress du har eller byta ut den helt för att få rätsida på din felmeddelanden.

Något mer matnyttigt kan jag inte leverera nu tyvärr.

Mvh

The_HulkMedlem sedan juni 20031 837 inlägg

Jag har också kontot hos One.com men som tur är har jag inte fått något problem vid deras uppdateringar.
När jag tittade in i kontrollpanelen så kunde jag inte hitta någonting om att man kan välja vilken php-version man ska köra. De enda inställningarna jag hittar för PHP är:

PHP error messages On/Off
Register globals On/Off

Hur har du de inställningarna? Har du testat att ändra dem för att se om det blir någon skillnad?

Det låter som att one.com redan har uppgraderat php-versionen även för dig.

Oavsett så ska du inte ladda upp någon ny php-version till webbhotellet utan endast ändra en inställning i kontrollpanelen om du har det.

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

"Assigning the return value of new by reference is deprecated..."

tycker jag låter som om de har uppdaterat PHP från 5.2 till 5.3 eller alternativt från 4.x till 5.x

Duffer skrev:

Hejsan,

På supportpersonalen låter det som att det är i din kontrollpanel du ska "uppdatera" php-versionen, men något verkar onekligen ha hänt med din php redan så låter lite konstigt.

Om du nu har fått en ny php-version så är det svårt utan att antingen hacka den wordpress du har eller byta ut den helt för att få rätsida på din felmeddelanden.

Något mer matnyttigt kan jag inte leverera nu tyvärr.

Mvh

Ja, precis. Så tolkade jag dem också. De uttrycker sig inte direkt hundraprocentigt. Nu skriver de:

"Det du behöver göra är att uppgradera versionen av wordpress du har, alltså din PHP- insticksmodul."

Blev först orolig att det skulle visa sig hart när omöjligt, i och med att jag ju inte kan logga in i bloggens administrationsverktyg, men på annat håll har jag nu fått tips om att det går att backupa databasen på annat sätt än den vägen, med phpMyAdmin. Låter ju fantastiskt. Jag har trott att vägen genom bloggens kontrollpanel har varit den enda.

Om detta nu stämmer så borde det fungera för mig att:

1. Backupa databasen.
2. Backupa alla filer.
3. Uppdatera Wordpress-mjukvaran.
4. Uppdatera innehållet i databasen så att den fungerar med den nya versionen av Wordpress (en punkt jag är osäker på om jag har kläm på, dock).
5. Hitta ett nytt trekolumners Wordpress-tema (tips på sådana i samma anda som mitt nuvarande tas tacksamt emot) som är kompatibelt med den senaste versionen av Wordpress (mitt nuvarande tema är inte det).

Och sen i så fall klart. Vad sägs, låter det sannolikt att detta kan fungera?

The_Hulk skrev:

Jag har också kontot hos One.com men som tur är har jag inte fått något problem vid deras uppdateringar.
När jag tittade in i kontrollpanelen så kunde jag inte hitta någonting om att man kan välja vilken php-version man ska köra. De enda inställningarna jag hittar för PHP är:

PHP error messages On/Off
Register globals On/Off

Hur har du de inställningarna? Har du testat att ändra dem för att se om det blir någon skillnad?

Det låter som att one.com redan har uppgraderat php-versionen även för dig.

Oavsett så ska du inte ladda upp någon ny php-version till webbhotellet utan endast ändra en inställning i kontrollpanelen om du har det.

Skönt att du sluppit problem, men du kanske inte kör en blogg hos dem? Eller kanske inte en Wordpress-blogg?

Jag har error messages på ON, och register globals på OFF. Har inte vågat mig på att fippla med det, utan avvaktar tills jag känner att jag fått en "plan". :)

/Linus

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det är inte så att de menar att du ska uppdatera Wordpress? vilken version av Wordpress kör du? De kanske menar att du ska uppdatera "din" PHP-kod så det blir PHP5-kompatibelt, med andra ord uppdatera Wordpress.

jme skrev:

"Assigning the return value of new by reference is deprecated..."

tycker jag låter som om de har uppdaterat PHP från 5.2 till 5.3 eller alternativt från 4.x till 5.x

Det är från 5.2 till 5.3 de har uppdaterat. Mailet de skickade ut innan detta löd:

"Ditt webbutrymme på One.com kommer att uppgraderas 2010-02-08 från PHP
5.2 till PHP 5.3. PHP 5.3 är den senaste och stabilaste versionen av
PHP. Denna version har även förbättrad prestanda jämfört med PHP 5.2.

Om du ser en stor mängd PHP-meddelanden som börjar med "Notice" och
"Warning", men din sida fungerar utan problem ändå, kan du lösa
problemet genom att stänga av PHP error messages i din kontrollpanel på
https://www.one.com. Dessa felmeddelanden innebär att ditt script kommer att
fungera, men det har inte optimerats för PHP 5.3.

Om innehåll helt eller delvis saknas från din hemsida, aktivera
PHP-felmeddelanden och kontakta vår support. För information om
skillnaden mellan de två versionerna av PHP, se denna sida:
http://php.net/manual/en/migration53.php

PHP-inställningar - PHP error messages:
http://www.one.com/sv/support/guide/avancerat/php-configuration

För att kontakta One.com support, klicka på ikonen med texten "Live
Help" på http://www.one.com och få svar direkt på dina frågor, eller
kontakta oss via e-post på: https://www.one.com/sv/support

Med vänlig hälsning
One.com"

Sitter du måhända på några idéer som skulle kunna hjälpa mig?

Tack på förhand!

legis skrev:

Det är inte så att de menar att du ska uppdatera Wordpress? vilken version av Wordpress kör du? De kanske menar att du ska uppdatera "din" PHP-kod så det blir PHP5-kompatibelt, med andra ord uppdatera Wordpress.

Jag var nog otydlig. Sorry! Jo, precis, sedan de förtydligat sig står det nu klart att det är just det de menar att jag måste göra, uppdatera mitt Wordpress (jag kör med en stenåldersversion av skäl jag nämnt i början av tråden, men hade tänkt lägga om under vecka åtta).

Problemet (ett av dem, det stora) är ju att jag nu inte kommer åt bloggens administrationsverktyg, vilket jag befarade skulle göra det omöjligt att backupa databasen. Nu verkar ju det vara möjligt, så i så fall ser det ju ut att finnas hopp om livet. :)

Databasen borde du kunna ta backup på, den är separat. Om du inte har tillgång till phpMyAdmin eller liknande så ber supporten ta backup och skicka en kopia till dig.

Det Wordpress troligtvis gör när du uppdaterar är att också uppdatera tabellerna. Så fixa en backup på databasen, kopiera undan alla dina nuvarande Wordpress-filer. Sedan gör du en mauell uppgradering, du behöver inte tillgång till Wordpress' adminverktyg för detta.

legis skrev:

Databasen borde du kunna ta backup på, den är separat. Om du inte har tillgång till phpMyAdmin eller liknande så ber supporten ta backup och skicka en kopia till dig.

Det Wordpress troligtvis gör när du uppdaterar är att också uppdatera tabellerna. Så fixa en backup på databasen, kopiera undan alla dina nuvarande Wordpress-filer. Sedan gör du en mauell uppgradering, du behöver inte tillgång till Wordpress' adminverktyg för detta.

TACK för svaret!

Ja, jag ska nog reda ut att backupa databasen. Det verkar lösa sig.

Med det sista du skriver tolkar jag dig som att det hela sköter sig själv om allt fungerar som det ska, och alltså att mitt backupande av databasen och kopierande av alla filer, alltså "bara" är en försiktighetsåtgärd? Du avser en manuell uppdatering över FTP, eller hur?

Jag börjar nog närma mig att kunna skrida till verket, men avvaktar nog till i morgon eller i övermorgon. Behöver lägga lite tid på att hitta ett nytt bra tema. Har lite svårt att hitta bra trekolumnersteman. Skulle önska ett sådant med bloggningskolumnen i mitten, och där temat är fixed, alltså låst till bredden. Tips på teman tas tacksamt emot!

Japp, det är försiktighetsåtgärder. Kolla Three step manual upgrade här för mer info:
http://codex.wordpress.org/Upgrading_WordPress

Eller den mer detaljerade versionen här, speciellt om du har en riktigt gammal version. Finns instruktioner längre ner för gamla versioner:
http://codex.wordpress.org/Upgrading_WordPress_Extended

legis skrev:

Japp, det är försiktighetsåtgärder. Kolla Three step manual upgrade här för mer info:
http://codex.wordpress.org/Upgrading_WordPress

Eller den mer detaljerade versionen här, speciellt om du har en riktigt gammal version. Finns instruktioner längre ner för gamla versioner:
http://codex.wordpress.org/Upgrading_WordPress_Extended

Strålande. Jag har en riktigt gammal version, 2.1.3. :r

Ska gräva i temadjungeln, sen tar jag tjuren vid hornen!! :)

Nya fundering...

I och med att jag inte kommer in i bloggens administrationsverktyg, alltså inte kan logga in på bloggen, så kan jag ju inte stänga av mina plugins, vilket rekommenderas i instruktionerna. Finns det något annat sätt att lösa det på?

jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

hell-man skrev:

Nya fundering...

I och med att jag inte kommer in i bloggens administrationsverktyg, alltså inte kan logga in på bloggen, så kan jag ju inte stänga av mina plugins, vilket rekommenderas i instruktionerna. Finns det något annat sätt att lösa det på?

Gissar att man kan inaktivera en modul genom att göra det direkt i databasen.

Gissar att det finns en kolumn som heter typ status/enabled där man sen sätter värdet till 1/true/0/false beroende på om man vill aktivera eller inaktivera det.

legis skrev:

Nu har jag kommit till ett skede där jag känner att jag kan börja ta tag i alltihop. Är nu inne i phpMyAdmin, på https://dbadmin.one.com/, men är som vanligt lite osäker av mig. Ska man göra några särskilda inställningar/val, eller är det bara att tuta och köra? Se skärmdumpen, ska jag bara trycka KÖR (hamnade utanför på bilden)? Eller krävs det något mer?

phpMyAdminHellMan.jpg
Nate.AMedlem sedan mars 2006296 inlägg

Bocka för spara som fil annars får du upp all data i ett textfält.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)