Hejsan!
Jag har lite smått panik. Jag kör en Wordpress-blogg på egen domän med One.com som webbhotell, på https://www.hell-man.se.
För en tid sedan kom det ett mail från One om att de skulle komma att uppdatera till senaste PHP-versionen. Jag ägnade inte det där någon uppmärksamhet, men så i går flippade bloggen plötsligt (kolla gärna på bloggen så ser man direkt vad jag menar), och min första tanke var att det kanske hängde ihop. Det bekräftade sedan One's livesupport.
Men detta är jungfruelig mark för mig, verkligen. Jag står handfallen. Jag citerar lite ur den kommunikation jag haft med One:
JAG: "Hejsan Joacim! Jag var i kontakt med er engelska livesupport i går kväll, men blev inte riktigt klok på svaret (delvis säkert för att min engelska inte är hundraprocentig). I alla fall. Jag kör en Wordpressblogg på egen domän med er som webbhotell, på http://www.hell-man.se. Sedan er PHP-uppdatering får jag en massa felmeddelanden. Jag inser att det kanske inte är ert bord, men i och med att det skett som en konsekvens av er uppdatering så kanske ni ändå sitter på tips eller lösningar. Vet du något om saken? /Linus"
ONE: "Det du behöver göra är att uppgradera till senaste versionen av PHP. Du rekommenderas även slå på PHP error messages. Detta gör du i kontrollpanelen för din domän, i Avancerat- menyn."
JAG: "Ok, så jag ska uppdatera PHP-versionen? Det trodde jag var just det ni gjort?"
ONE: "Vi har uppdaterat våran php- version på våra servers för att kunna hänga med de nya insticksmodulerna. För att din sida ska fungera optimalt måste du också uppgradera din version av php till den senaste, så att insticksmodulerna du har på din sida fungerar."
JAG: "Ok, det här är jungfruelig mark för mig. :-) Har aldrig tidigare behövt uppdatera något kring PHP på min domän. Menar du att jag gör det över FTP, på mitt utrymme hos er? Eller ska jag göra det i Wordpress? Handlar det om att jag ska uppdatera till en nyare version av Wordpress?"
ONE: "Ja, det du behöver göra är att kontrollera php- versionen på din sida och uppgradera till den senaste. informationen om det hittar du om du går in på din domän och sen skriver /info.php efter domännamnet."
Jag förstår fortfarande inte var jag ska göra den PHP-uppdatering som han talar om.
Är det på själva mitt webbhotell, alltså hos One? Och i så fall, gör jag det över FTP eller i kontrollpanelen? Och hur får jag tag på programvaran/versionen? Eller ska uppdateringen göras i bloggen? I så fall, i bloggens kontrollpanel? Eller genom att jag uppdaterar till en nyare version av Wordpress?
Och det där med PHP Error Messages, håller ni med honom att jag borde slå på det?
Dessutom har saker och ting krånglats till ytterligare nu under dagen. Först när problemen uppstod så kom jag fortfarande åt bloggens editor/kontrollpanel, men nu går det plötsligt inte längre att logga in på den, då kommer jag bara till en sida med felmeddelanden. Är ju lite oroande. Dels gör det ju det svårt att ändra inställningar där, om det blir aktuellt, och dels kan jag ju i nuläget inte ta backup på databasen. Eländes elände.
Blev VM i frågor här, känner jag. Finns det någon som kan reda ut detta så vore det fantastiskt!
Jag vet att jag kör värsta stenåldersversionen av Wordpress, och har planerat att åtgärda detta under vecka åtta (har semester då), men helst ser jag nu en lösning på de akuta problemen som inte kräver att jag uppdaterar Wordpress. Jag är helt enkelt inte riktigt i mål med det jag måste ta tag i innan det steget. Den stora grejen, och det som huvudsakligen ligger bakom att jag inte uppdaterat på evigheters evigheter, är mitt tema. Det är inte kompatibelt med dagens Wordpress-versioner. Jag måste först alltså hitta ett nytt tema (tips på trekolumnersteman i samma "anda" som det jag har i dag mottages också tacksamt!) innan jag genomför uppdateringen av Wordpress. Dessutom är jag lite skraj över det tekniska och vill kunna genomföra alltihop i lugn och ro, så OM det går att lösa mina problem i nuvarande version så är det mitt huvudspår.
Tack på förhand!
/Linus