LithionitMedlem sedan jan. 20107 inlägg
hej :)
Läste någonstans att det här kallades "commentbox".
Jag har ingen aning vart jag ska börja.
Jag håller på med att bygga en recept sida och jag vill att besökarna ska kunna kommentera efter varje recept vad dom tycker om receptet.
vart ska jag börja?
om jag gör något i php, kan man senare länka från php filen till html dokumentet?
hur ska man göra?
tack i förhand
/Jonatan :)
The_HulkMedlem sedan juni 20031 937 inlägg
Om du ska testa det på din egen dator så behöver du installera en webbserver och gärna en databas där du sparar informationen. Vanligast är att använda MySQL tillsammans med PHP. Antingen kan du installera var för sig eller så installerar du ett paket med båda som kallar WAMP så du kan hitta här http://www.wampserver.com/en/
Verkar som att du har dina recept i statiska html-sidor, du behöver ge varje recept ett id-nummer så att du vet vilka kommentarer som tillhör vilket recept.
Ska användarna registrera sig innan de kan lämna en kommentar? Hur ska du förhindra spam-kommentarer?
Har du arbetat något med PHP?
Jag kommer använda CAPTCHA för att förhindra spam.
Jag har ej arbetat med php än, vilket jag borde ha gjort.
php har jag redan installerat:)
det kommer inte bli någon registrering, inte än iallafall.
kan du förklara för mig hur jag ska använda id-nummer?
tack för svaret!:D
UrMeMedlem sedan apr. 2001797 inlägg
Lättaste är om du har alla recepten också i databasen, och sätt ett ID på receptet i databasen.
Så när du sedan sparar kommentarer i en separat tabell, sparar du även ID på receptet som kommentaren tillhör.
Det känns dock som du ska börja leka lite lätt med php/mysql, läs ett par guider om t.ex hur man gör en gästbok. Principen är ungefär samma.
finns någon bra php guide ni skulle kunna rekomendera?:-)
PeddaMedlem sedan juni 20004 880 inlägg
Lithionit skrev:
finns någon bra php guide ni skulle kunna rekomendera?:-)
http://phpportalen.net/school.php