webForumDet fria alternativet

Help med starten!!

6 svar · 2 122 visningar · startad av zZzz

zZzzMedlem sedan feb. 200726 inlägg

Hej :)

Jag försöker lära mig php och har kommit långt med det. Just nu vill skapa egen CMS eller script.. Detta scriptet ska jag hålla med så länge som de behövs.

Jag har ett problem och försöker lösa det och har sökt på google men vet inte exakt hur och på vad ska jag söka..

Jag vill ha exakt som joomla, drupel eller de andra cms där stylen/templaten är i egen mapp.. Jag vet inte exakt hur de funkar och vad är man ska göra för de ska bli så..

Tänkte om ni har en bra sida där man kan läsa lite om det eller så kan ni säga till hur man gör det.

Tack =)

zZzzMedlem sedan feb. 200726 inlägg

fel

supercajoMedlem sedan jan. 2005114 inlägg

ett cms kan du skapa med vilket webbaserat språk som helst (nej inte html el. dyl.) som går att göra interaktiva funktioner. Vanligtvis PHP och ASP + ASP.net även om just ASP är ålderdomligt om jag inte minns fel. Men om jag fattat det rätt skall du göra ett Joomla trots att Joomla redan finns. Har jag fattat det rätt då? Min kritiska fråga är "Varför?" där resonemanget är "varför uppfinna hjulet en gång till?" Men men. Om du vill lära dig bygga ett cms kan det vara bra att du lär dig CSS som CMS'en är uppbyggt på (oftast). Alternativt så har ju varje CMS en egen handbok där de guidar dig till hur du skall gå tillväga för att göra egna templates etc.

PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg

Jag har ingen erfarenhet av joomla, drupal eller andra CMS så jag kan inte svara på om dom använder någon tredjeparts template engine eller om dom har byggt något eget.

Men kolla på någon av dom template engines som finns, t.ex Smarty.

doridoriMedlem sedan juni 2006244 inlägg

Det finns tusentals olika CMS och de kan variera oerhört i omfattning.
Att ensam göra ett CMS exakt som Joomla eller Drupal skulle ta väldigt, väldigt lång tid.
Dessa har utvecklats av hundratals personer över flera år. Och då är många av dessa personer redan experter på just sitt område.

Om du inte förstår hur templates kan ligga i en egen mapp är jag rädd att du har väldigt mycket kvar att lära innan du kan bygga ett CMS. Men har man viljan så går det ju, och det är bra att börja någonstans!

Är du säker på att du sökt på Google?
Jag hittar en drös guider genom en ganska straightforward Google-sökning:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=building+a+cms+in+php+with+templates&oq=building+a+cms+in+php+with+templates&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=e&gs_upl=17362l18212l0l18698l7l5l0l0l0l1l203l581l2.2.1l5l0

dwmediaMedlem sedan nov. 2006188 inlägg

Skulle löst problemet i Jqury istället.

voigtann1Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

dwmedia skrev:

Skulle löst problemet i Jqury istället.

Hur menar du där?

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)