webForumDet fria alternativet

PHP och ZIP

9 svar · 617 visningar · startad av MickeA.com

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hej

Håller på att kolla efter vilka möjligheter jag har när det gäller PHP och ZIP. Det jag vill göra är att kunna packa upp filer med PHP. Kruxet är att ZIP filerna kommer att vara lösenordsskyddade.

Jag har letat dels på PHP.net och Googlat en hel, men hittar inte så mycket information om det här.

Vore tacksam för tips och kanske något kodexempel. Jag har även sökt på https://www.phpclasses.org och hittar några olika klasser där, men det framgår inte om det finns stöd för (eller hur man gör) lösenordsskyddade arkiv.

Tack!

metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg

Vilken plattform körs scriptet på?
Du kan anropa andra program med t.ex. system, så på en Unix-maskin skulle du kunna anropa unzip-kommandot med parametern -P password (där password är lösenordet)

Sajten ligger hos Binero (freeBSD). Jag är osäker på om man kan kalla på funktionen, men ska prova.

/r Suck...

Warning:  system() has been disabled for security reasons
jmeMedlem sedan maj 20012 237 inlägg

jme skrev:

https://www.php.net/ziparchive

Det framgår fortfarande inte där hur jag packar upp en lösenordsskyddad zipfil, eller om det ens går.

MickeA.com skrev:

Det framgår fortfarande inte där hur jag packar upp en lösenordsskyddad zipfil, eller om det ens går.

Läste inte ditt inlägg så noga. Ber om ursäkt. Gjorder en snabb sökning på google och i princip alla föreslog just system(...).

metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg

MickeA.com skrev:

Sajten ligger hos Binero (freeBSD). Jag är osäker på om man kan kalla på funktionen, men ska prova.

/r Suck...

Warning:  system() has been disabled for security reasons

Det finns ju shell_exec() och exec() också, men jag gissar att även de är blockade.

Yes, samma problem där... Så, finns det något sätt att lösa det här? Jag tar emot den här filen en gång per dag men kan inte göra något åt det, eftersom jag inte har en aning om hur jag ska packa upp zipfilen.

Har du frågat Binero om de kan göra nåt åt det?

Kan du be att de som skapar zip-filen inte lösenordsskyddar den? :P

Dom kan inte "slå på" system bara för min skulle, vilket är förståerligt. Att inte skydda filen är inte någon lösning heller. Anledningen till att den är skyddad är att den innehåller känslig data.

Jag vet att man inte bör skicka känsligt material via email, men i det här fallet finns det ingen annan lösning.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)