webForumDet fria alternativet

Intern hemsida!

6 svar · 643 visningar · startad av phil1p

phil1pMedlem sedan nov. 20094 inlägg

Vi har nyss inskaffat oss en ReadyNAS Server och som ska stå i våran källare, inkl. 1 TB disk och 1 TB disk som ska spegla den andra disk ifall den kraschar. Det jag nu undrar över är om man kan få upp en hemsida som innehåller följande flikar. När man då klickar på en flik så ska följande komma upp.

Filmer | Musik | Program | Dokument
***** ------ ¤¤¤¤¤¤¤ %%%%%%

* = Drop down lista över filmer på servern.
- = Drop down lista över musik på servern.
¤ = Drop down lista över program på servern.
% = Drop down lista över dokument på servern.

Den ska då hämta t.ex musik från mappen musik på servern :)

Tacksam för svar, Philip ;)

prebenMedlem sedan mars 2009452 inlägg

Välkommen till Forumet!

I detta läget spelar det ingen roll om webbplatsen är intern eller extern. Det är varken mer eller mindre jobb, oavsett vilket.

Detta forumet går inte ut på att folk ska göra saker åt dig. Här är det meningen att man ska göra saker själv och om man kör fast då kunna få hjälp på traven.

Det är ett skapligt stort projekt du antar och jag är inte säker på att en webblösning är det som kräver minst arbete för dig.

Du kan ju med fördel skippa allt vad säkerhet heter och bara köra det där lokalt... alltså, mappa upp disken i din dator, funkar i både mac och windows, och kör din musik i winamp från -98...

Att göra så skulle ta ungefär lika lång tid som att skriva detta inlägget. Visst kan du köra webb... men ingen kommer tacka dig för det!

http://www.oldversion.com/Winamp.html

En fördel med en gammal winamp är att dom inte ska ut på nätet och kolla massa saker hela tiden samt att dom funkar även i windows 7.

"Den ska då hämta t.ex musik från mappen musik på servern"
Nej. Musiken spelas i klienten från servern. Det är inte samma sak.

Tack,

Jag menade inte att någon skulle göra det åt mig men jag är ganska dålig på det här, och skulle undra om det finns en enkel lösning till detta..

Så här ligger det till

Vi har en dator som är inkopplad i tv:n och där är surround systemet även inkopplat, jag vill kunna öppna mina filmer,musik,dokument och program genom ett knapp tryck, alltså, jag startar internet explorer slår in 192.168.1.7 och sedan kommer jag till en sida med 4 olika flikar, Filmer - Musik - Program - Dokument.

Nu kanske jag repeterar det som jag skrev från början i tråden, men jag vill att ni ska fatta det rätt, så jag undrar, finns det någon guide eller liknande för att få det så som jag vill ha det ?

Philip :)

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

I så fall skulle jag väl råda dig att kika på en mediacenterlösning. Dokument och program kanske inte går helt ihop med det, men film och musik lirar den fint i så fall. Titta på exempelvis XBMC.

Tack Ledel, skulle du kunna förklara vad XBMC gör?

LedelMedlem sedan dec. 2004736 inlägg

http://xbmc.org/

XBMC listar dina artister (likt Windows Media Player etc), dina filmer tillsammans med IMDB-info och betyg. Sen är det bara att välja något så visas det. Löser biten med filmer och musik i alla fall.

Tack !, ska kollas på direkten.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)