webForumDet fria alternativet

Hjälp med webbgalleri/uppladdnings klient

PHP

9 svar · 886 visningar · startad av richardtenggren

Medlem sedan okt. 20095 inlägg
Frågan#1

Hejsan, jag har en hemsida jag håller på bygger. Jag är rätt grön på webbdesign, men skulle vilja ha hjälp att kunna ladda upp bilder via hemsidan, typ välja en fil sedan laddas den upp till en viss katalog och läggs till i en tabell. Så antar man behöver en databas i tex mysql? Samtidigt vill jag att den ska skapa en thumbnail som sparas i en annan katalog.

vet ni någon gudie hur man gör detta, eller vill någon dela med sig av sin kod.

Skulle även vilja ha en funktion så jag kan skriva blogginlägg som sedan publiceras i en tabell. Lär också behöva en databas antar jag.

Tacksam för hjälp!

Mvh Richard

https://www.richardtenggren.se

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Är du ute efter att lära dig och bygga själv eller att få fram en lösning som funkar? Om du bara vill ha något som funkar så rekommenderar jag WordPress som uppfyller dina krav. Du kan skriva inlägg och även ladda upp bilder som görs om till thumbnails. WP behöver en databas, men det är standard hos de flesta webbhotell. Om du av någon anledning verkligen inte kan använda en databas finns även FlatPress som ska funka likadant som WordPress men utan att kräva en databas. WordPress kan också lätt utökas med extensions och nya teman, varav det finns en uppsjö av båda delarna att ladda ner gratis. Du kan också skapa ditt eget tema utan alltför mycket ansträngning.

Alltså, jag har ju själva sidan, är nöjd med designen den ska finputsas lite. Men det jag vill ha är en kod som kan utföra dessa saker. Loggar jag in på min admin sida, så ska jag kunna ladda upp bilder. När de laddas upp placeras de i en tabell med hjälp av databasen? Jag har mysql på mitt webbhotell. Sedan så behövs väl bara sidan som visar bilderna göras om till php. Just nu har jag bara laddat upp bilder på ftp:n, lagt in varje bild manuellt i en tabell, vilket är väldigt tidskrävande. Hoppas du förstår mer vad jag är ute efter nu.

Det där med bloggen är andra prioritet, skulle troligtvis gå göra om något enkelt gästboksskript till en blogg funktion. Lekte med det på skolan förut, men har ju slutat och tog aldrig med mina filer tyvärr.

Tacksam för hjälp:)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag rekommenderar ändå att du kör Wordpress (Alt. något CMS, typ Drupal) och konverterar din design till ett tema för någon av dessa. Det lär i slutändan bli enklare än att skriva något helt eget. Plus att du bygger på beprövad kod, så du slipper oroa dig så mycket för triviala fel, typ tillåtnde av Javascript i kommentarer eller SQL-injektioner.

Men jag vill inte ha den där, jag vill ha min egen design, jag ska inte ha någon funktion för kommentarer eller så och bloggen är låg prio. Det är bara en uppladdningsgrej jag vill ha, eller egentligen behöver jag inte ha någon uppladdningsgrej, jag kan lägga in filerna med ftp, men bara att koden lägger in dem i tabellen automatiskt, så jag slipper göra det, tex man har en mapp man lägger in filerna i, alla filer i mappen får en plats i en tabell när de är omskalade till 100x100 tex, sedan skapas en länk till den riktiga filen, som öppnas med bildvisaren jag använder. Sen om de gick ladda upp filer via ett formulär skulle det vara ett plus.

Mvh Richard

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

nitro2k01 skrev:

Jag rekommenderar ändå att du kör Wordpress (Alt. något CMS, typ Drupal) och konverterar din design till ett tema för någon av dessa. Det lär i slutändan bli enklare än att skriva något helt eget. Plus att du bygger på beprövad kod, så du slipper oroa dig så mycket för triviala fel, typ tillåtnde av Javascript i kommentarer eller SQL-injektioner.

Jag skulle också rekommendera det, det är inte särskilt svårt att bygga in en egen design i wordpress. Då har du dessutom många, många funktioner som du kan använda dig av (om du vill).

Jag har lyckats göra en blogg funktion lite lätt, med en txt fil. Skrev om en gästbok. men har lite problem ändå. hur gör jag så jag får typ avstånd och en tidsstämpel på varje "inlägg" här är koden:

<?php
$fil = 'blogg.txt';
if (isset($_GET['add'])) { //Ska vi skriva något i filen?

$text = $_POST['text'];
     $fp = fopen($fil, 'a'); // Öppna filen
     if (@fwrite($fp, $text) === false) {
         echo '<span style="color:red;">Skrivningen misslyckades.</span><br><br>';
     }
     fclose($fp); // Stäng filen
}

?>
 <br><br>
 Skriv i filen:
 <form method=post action="<?php echo $_SERVER['PHP_SELF']; ?>?add">
 Text:<br>
 <textarea name="text" rows="6" cols="50"></textarea><br>
 <input type="submit" value="Skriv">
  </form>

För att slippa tjatet om CMS-tjaffset, jag vill inte ha det så. Jag är envis. Kan ni inte hjälpa mig får jag söka hjälp på andra ställen.

Tack i förhand!

Medlem sedan mars 200986 inlägg

Datum kan du fixa såhär:

$date = date("j");
	$time = date("H:i");
	$month = date("n");

Snabbt hur en mycket enkel gäst-bokskod kan se ut (liknande blogginlägg ju).

Formulär:

<?php
  echo("
  <h2>Skapa ett inlägg</h2>
    <form action=\" *adress* ?action=post\" method=\"post\">
      <p>Namn: <input type=\"text\" name=\"name\" /></p>
      <p>Meddelande: <textarea name=\"message\"></textarea></p>
      <p><input type=\"submit\" value=\"Skicka meddelande\" /></p>
    </form>");
?>

Skriva ut info:

<?php
if($_GET['action'] == "post")
{
	$name = $_POST['name']; //Namn på personen som skrev inlägget
	$message = $_POST['message']; //inlägget
	$date = date("j/n - y"); //Datum (ex. 19/10 - 09)

// Sedan bör du skriva in den i en databas eller liknande:

$sql = "INSERT INTO *databasnamn* (name, message, time) VALUES ('$name', '$message', '$date')";

// Eller skriva ut som du vill:

echo("<p><b>Namn:</b> $name</p>
               <p><b>Meddelande:</b> $message</p>
               <p><b>Datum:</b> $date</p>"); 
}
?>

har inte testat koden skrev ihop den snabbt, men så du får en bild av det :)

En guide som du nog kan ha nytta av:
http://net.tutsplus.com/videos/screencasts/how-to-dynamically-create-thumbnails/

Problemet är jag inte kan skapa en databas:/ Jag kan bara lite html och css. Jag har ju fått det jag postade förut att fungera, förutom det där med mellan rum. men koden funkar om man skriver så sparas det till filen, tyvärr på samma rad och direkt efter:/

Medlem sedan mars 200986 inlägg

Har du tillgång till en databas (mysql). Det brukar ju ingå i webhotell... Databasen styr du sedan via PHPmyAdmin, vilket inte är speciellt svårt. Finns säkert massa tutorials ute på nätet om hur man skapar en databas på rätt sätt :)

Annars kan du ju alltid installera "Wamp" på din dator, så får du stöd för databaser och php på din dator (om du inte redan har det installerat)

355 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
221 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)