webForumDet fria alternativet

Joomla vs PHP, jomfish??

5 svar · 458 visningar · startad av evilaid

evilaidMedlem sedan apr. 2009431 inlägg

Hej på er..

Första gången jag beblandade mig med php och joomla idag..

Tog bara ett par timmar att installera php på xp med IIS. *FAN
nu har jag kyckats installera joomla också och det fungerar, tro det eller ej..

Har knappt börjat känna på det än men jag har några frågor...

Jag har bara använt mig av asp förut, måstte jag kunna php för att använda mig av joomla och skapa en sida med det? Tyckte det påminde lite om javascript??

Om jag har en sida som ska vara på tre språk, då hittade jag ett alternativ som heter jomfish? vad är tanken med det? Förstod inte riktigt när jag läste om det, översätter det texter eller gör det så jag kan skriva samma artikel på flera språk?

kul med lite mer info och åsikter om detta med joomla och jomfish?

Mvh

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Babelfish är det lilla djuret som man sätter i örat för att kunna förstå andra språk.
Kommer från Liftarens Guide till Galaxen, av Douglas Adams.
Så klart att det då heter JomFish i Joomla.
Kul at du tag dig tid att testa. Önskar att flera skulle prova på innan man sätter sig med allvaret. Lycka till säger Lasp

tack för ett udda inlägg... Hur stor kunskap om php behöver man för att skapa nya malla då? CSS är inga problem men som sagt PHP?

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Det finns Template generator. :) Gå gärna in på https://www.svenskjoomla.se Under forum där finner du en hel del om just mallar. :p

Varför inte klämma in en länk till ? http://forum.joomla.org/viewtopic.php?f=196&t=133297

Skall bli spännande att se vad du kommer fram till!

DanneStMedlem sedan feb. 20041 327 inlägg

Jag är det lysande exemplet på att du inte behöver några kunskaper i PHP för att sätta igång med Joomla! ;)
Har precis som du en bakgrund i ASP, och kastade mig på Joomla! i somras för skojs skull. Blev så betagen av dess enorma kapacitet och flexibilitet att jag numer försöker göra alla mina produktioner i Joomla!

Du kan göra mycket med alla de gratis-mallar som finns. Ta en som liknar det du vill åstadkomma och ändra lite i CSS:n och bild-elementen i t.ex. PhotoShop. Det kommer du långt med. Vill du göra ännu mer själv så kan jag tipsa dig om Artisteer! Ett kanonprogram där du kan skapa templates till Joomla! (och även WordPress, Drupal m.m.)! Det kostar en slant men börja med att ladda hem trial-versionen så kan du testa om det är värt pengarna.

Ok..

Tack så mycket båda två...

Återkommer senare :moose

Genererad på 366 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb