Är det någon som kan hjälpa mig?
Jag vill plocka upp ett internt OrderNr från en mySQL databas till en php-sida, och öka det största OrderNr med 1.
När jag har kört min query har $RCOrderNr värdet 401. Problemet är att nummerserien för OrderNr alltid ska börja med 40 och därefter ska ett löpande nummer läggas på.
På något sätt måste jag plocka sönder $RCOrderNr för att se vilka siffror som kommer efter 40 och sedan öka den siffran med 1 och plocka ihop allt i en ny variabel som kan läggas in i databasen, eller??! Hur??!
Jag bifogar koden som jag använder för att plocka upp det största RCOrderNr.
$query_RCOrderNR = "SELECT MAX( extra_RCOrderNr ) FROM web_entry";
$RCOrderNr = mysql_query($query_RCOrderNR) or die("Failed to get RCOrderNr");
Vore väldigt tacksam för tips hur jag kan få till resten av koden!
Jag får inte RCOrderNr till att öka med 1. Jag använder din funktion... Kan någon se vad som är felet?
Här är koden:
$query_RCOrderNR = "SELECT MAX( extra_RCOrderNr ) FROM web_entry";
$RCOrderNr = mysql_query($query_RCOrderNR) or die("Misslyckades att hämta det största RCOrderNr");
Vad märkligt. 401 får du om variabeln är tom eller har färre siffror än tre...
Testade du exemplet jag hade med 40338?
Jag bytte ut 402 i databasen till 40338. Men får fortfarande 401 från funktionen. Om jag kör sql-queryn för sig får jag det högsta värdet tillbaka (alltså 40338), så queryn funkar. Vad har jag missat? Något förslag?
mysql_query() returnerar inget värde från databasen. Du måste använda mysql_result() / mysql_fetch_assoc() eller liknande funktion för att få fram värdet.
mysql_query() returnerar inget värde från databasen. Du måste använda mysql_result() / mysql_fetch_assoc() eller liknande funktion för att få fram värdet.
Tack! Det var det som var problemet! Nu fungerar fiddlers funktion precis som den ska! Stort tack för hjälpen!