Hej,
Jag håller på skriva ett script för att undersöka om ett 150-160 tal domäner är lediga åt polare.
Men jag sitter fast på frågan - hur? -
=)
Någon som har några tips?
Mvh
-- Rincewind
3 svar · 311 visningar · startad av rincewind
Hej,
Jag håller på skriva ett script för att undersöka om ett 150-160 tal domäner är lediga åt polare.
Men jag sitter fast på frågan - hur? -
=)
Någon som har några tips?
Mvh
-- Rincewind
Nu ger jag visserligen inte ett PHP-svar, men om du har tillgång till något UNIX-aktigt (Linux eller OSX till exempel) så kan du använda dig av dig. Det kmmandot "gräver" fram information om domännamn. Om du har en fil med en lista med domännamn (Antingen på varsin rad eller separerade med mellanslag) så kan du göra så här:
dig +noall +question +answer `cat domains.txt`
Notera att du ska använda en ensam grav accent: `
Denna får du ut genom att trycka skift + tangenten vänster om backsteg, sedan mellanslag (i regel) Du kan alltså inte använda apostrofer '.
Vill du sparar allt i en fil kan du köra:
dig +noall +question +answer `cat domains.txt` > output.txt
tack för svaret...
Det kommer lösa mitt problem.. Tack så jätte mycket..
Men jag blev faktiskt lite nyfiken på hur man gör i php också.. Suttit och googlat en stund men inte hittat någe svar.. Någon som vet?
Nu kliar det i Unix-wizard fingrarna...
Backticks ska inte användas vid command substitution utan man bör istället använda sig av $(). Detta för att bl.a slippa escapes from hell:
program1 `program2 \`program3 \`program4\`\``
I det senare formatet är det mer lättläst:
program1 $(program2 $(program3 $(program4)))
I det här fallet är det dock helt onödigt att cata filen då dig tar en fil med ett entry per rad om man använder flaggan -f. nitros kommande kan skrivas som såhär:
dig -f domains.txt +noall +question +answer
Ett enkelt sätt att lösa det i php: :p
<?php
exec('dig -f domains.txt +noall +question +answer', $out);