webForumDet fria alternativet

php kod

5 svar · 505 visningar · startad av urban_hahne

urban_hahneMedlem sedan maj 2003153 inlägg

Jag har flyttat en del pphp kod till en annan server, för att få den att funka var ja tvungen att lägga till php efter alla <? alltså i stället för <? koden xxxx ?> var jag tvungen att skriva <?php koden xxxxx ?> överallt. Hur löser man det?

metalboyMedlem sedan jan. 2005953 inlägg

short_open_tag är inaktiverat.

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Om du har en bra texteditor, t.ex. Editplus kan du öppna alla filer samtidigt, sen kör en search -and replace genom alla dokument och byta <? mot <?php så blir det rätt på en gång.

Är det inte så att <?php är "standard" i PHP5 och att de flesta webbhotell inte tillåter att man ställer om short_open_tag? Vet iaf. att jag var tvungen att byta alla på en sida jag tog över en gång i samband med att vi bytte webbhotell.

urban_hahneMedlem sedan maj 2003153 inlägg

phptaggarna

det är inga problem att ändra detta, jag använder dreamveawer, problemet är att mycket av den kod jag har skrivit har taggar på alla rader med kodrader tex:

<? if ($annonsDataRad["lan"] != '') { ?>
<? $lanText = $annonsDataRad["lan"] ; ?>
<? } else { ?>
<? $lanText = $lanDataRad["lanNamn"] ; }?>

om jag sätter in php i varje tag så funkar inte detta, jag måste gå in och php tagga första taggen och ta bort dom andra taggarna helt:

<?php if ($annonsDataRad["lan"] != '') {
$lanText = $annonsDataRad["lan"] ;
} else {
$lanText = $lanDataRad["lanNamn"] ; }?>

har man dessutom skjutit in html-kod inne i en loop tex så blir det ännu rörigare att ändra för då måste man åter skjuta in ett<?php. inne i kodblocket.
jag taggar ofta alla rader för att kunna felsöka kod enklare när något krånglar.

MickeA.comMedlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Får man fråga varför du gjort såhär från början? Verkar vara en himla konstig lösning?
Jag hade nog gjort om.. och gjort rätt för att slippa framtida problem. Kanske lite huvudvärk just nu, men du kommer vinna på det i långa loppet.

nitro2k01Medlem sedan aug. 20039 342 inlägg

urban_hahne skrev:

om jag sätter in php i varje tag så funkar inte detta, jag måste gå in och php tagga första taggen och ta bort dom andra taggarna helt:

Nu förstår jag inte. Jag prövade t ex detta som funkade utmärkt:

<?PHP if(1){ ?>
<?PHP   echo "test"; ?>
<?PHP } ?>

Bara för att vara säker prövade jag detta och det funkade lika bra

<?PHP if(1)?>HTML mitt i kod<?PHP { ?>
<?PHP   echo "test"; ?>
<?PHP } ?>

Du måste bara se till att du har ett mellanslag efter <?PHP.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)