Finns det någon här som har erfarenhet av Joomla?
Har fått det rekommenderat för mig men vet ingenting om det. :q :q
Någon som vet något?
Tack på förhand!
6 svar · 636 visningar · startad av annaco
Finns det någon här som har erfarenhet av Joomla?
Har fått det rekommenderat för mig men vet ingenting om det. :q :q
Någon som vet något?
Tack på förhand!
Beror helt på vad du ska göra, väldigt enkelt att sätta upp en enklare webbplats med färdiga templates och moduler. Finns massor som är färdigt men om man vill ha något mer unikt kan man få koda sin egen component/modul.
Kolla mer här: https://www.joomla.org
Jag har en websida i HTML som jag vill göra om till PHP men har inte riktigt tid eller ork att sätta mig in i hur PHP funkar.
Är det lätt att konvertera en redan befintlig websida eller är det lättare att lära sig PHP från grunden?
Det är en stor fördel om du kan en del webbprogrammering innan du sätter dig in i Joomla!. Inget krav, men som sagt en stor fördel.
Ta och testa, gör en provwebbplats någonstans så lär du dig Joomla! längs vägen! :)
Jag har en websida i HTML som jag vill göra om till PHP men har inte riktigt tid eller ork att sätta mig in i hur PHP funkar.
Är det lätt att konvertera en redan befintlig websida eller är det lättare att lära sig PHP från grunden?
VAD är det du vill konvertera? Är sidan i html så blir det samma sak i php. Det enda är att sidan filändelse ändras från .html till .php
Alltså: php är ett skriptspråk som man använder för att bl.a. generera/hämta olika "delar" till en sida. De delarna består normalt av vanlig html.
Jag vill utveckla sidan, som den är nu använder jag mig av ramar vilket ger resultat som jag inte vill ha.
Många har tipst mig om att lära mig PHP för då kan jag göra alla de saker som jag saknar i HTML.
Som det är nu får de som använder sig av en sökmotor bara upp själva textsidan och de övriga ramar som jag använder för designen av sidan, vilket gör att de inte klickar sig vidare på sidan.
Många sådana småsaker ska jag kunna använda mig av PHP för att fixa till.
Jag vill utveckla sidan, som den är nu använder jag mig av ramar vilket ger resultat som jag inte vill ha.
Många har tipst mig om att lära mig PHP för då kan jag göra alla de saker som jag saknar i HTML.
Som det är nu får de som använder sig av en sökmotor bara upp själva textsidan och de övriga ramar som jag använder för designen av sidan, vilket gör att de inte klickar sig vidare på sidan.
Många sådana småsaker ska jag kunna använda mig av PHP för att fixa till.
Bra att du exemplifierade. Då får man bättre grepp om vad du har i åtanke.
Du kan inkludera andra sidor med vanlig html också. Man använder en include-tagg (men måste ibland ändra filens ändelse till shtml).
Kolla lite på t.ex. webdesignskolan.com. En bra lärobok för php är t.ex. David Powers " (The essential guide to) Dreamweaver CS3, CSS, ajax and PHP" som iofs utgår från Dreamweaver, men eftersom det handlar om kod så behöver du inte alls använda det programmet för att du ska ha behållning av boken. Kolla på amazon.co.uk.