webForumDet fria alternativet

omlänkning av hög grad :)

PHP

12 svar · 747 visningar · startad av alioooop

Medlem sedan feb. 2008120 inlägg
Frågan#1

hej :) tänkte höra om det går att länka om alla addresser som inte finns inom endast alla subdomäner automatiskt länkas om till samma fil fast i roten men erhåller fortfarande adressen till filen som skulle funnits i subdomänen i adressfältet :)

om detta skulle gå så borde det vara i htaccess det läggs till men vad ska man då skriva :) har forsäkt googla men mina sökord blir helt ovettiga så plz help :)

MVH alioooop

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Ett enkelt sätt är att utnyttja ErrorDocument funktionen som webservern visar när en sida inte finns.

Lägg in detta i .htaccess filen

ErrorDocument 404 /index.html

Ändra index.html till den sidan som du vill skall visas.

GunnarD skrev:

Ett enkelt sätt är att utnyttja ErrorDocument funktionen som webservern visar när en sida inte finns.

Lägg in detta i .htaccess filen

ErrorDocument 404 /index.html

Ändra index.html till den sidan som du vill skall visas.

jo tänkte så men sidan som ska visas kommer ju vara olika varje gång beroende på vad man skrev för fil tidigare och sen äre ju även så att det enbart ska funka när jag är i en subdomän dvs sub.doman.com istället för doman.com/sub

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

alioooop skrev:

...har forsäkt googla men mina sökord blir helt ovettiga så plz help :)

Du kan t.ex. söka på htaccess subdomain to folder.

MickeA.com skrev:

Du kan t.ex. söka på htaccess subdomain to folder.

men alltså det är så att skriver jag sub.doman.com/my_profile.php ska den länkas till doman.com/my_profile.php om inte sidan finns och detta ska endast göras om man skrev in adressen som en subdomän :) och adressen i adressfältet ska fortfarande vara sub.doman.com/my_profile.php :)

fortfarande ingen som kan hjälpa mig? :(

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Hjäpa!?

Skriv vad du gjort, vad du testat, kod osv. så kanske någon kan försöka hjälpa dig...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Ligger domänerna på samma server? Gör de det kan det gå att fixa med mod_rewrite, gör de inte det är du hänvisad till frames eller att stå ut med att sidorna har olika domän i adressfältet.

nitro2k01 skrev:

Ligger domänerna på samma server? Gör de det kan det gå att fixa med mod_rewrite, gör de inte det är du hänvisad till frames eller att stå ut med att sidorna har olika domän i adressfältet.

Har inte testat något för alla verkar ha förstått fel! ↲som jag förklarade tidigare vill jag göra så att subdomänerna ska länkas till en fil i roten med en variabel i adressen med subdomänens namn! Fast de ska fortfarande vara subdomänen som står i adressfältet! Så då slipper jag ha en indexfil i varje subdomän, ska gå ha andra filer i subdomänen också som ska länkas till samma fil fast i roten!

Bara så jag förstår ditt problem rätt, du vill organisera saker så att samma index-fil delas av alla subdomäner. Så långt är det ganska tydligt. Men vill du även kunna lagra filer i kataloger som bara syns på vissa sudomäner och inte andra?

Så några frågor: Vilket webhotell?
Har du idag lyckats confa saker så att en index-sida syns för alla subdomäner men behöver ett sätt att urskilja domänerna? Isåfall kan du i den enklaste formen pröva att lägga följande i index.php bara för att bekräfta att det funkar:

echo $_SERVER['HTTP_HOST'];

Ur detta kan du extrahera subdomänen.
Vill du även kunna hantera filer per domän kan du använda dig av en 404-hanterare som tidigare nämnts. Det gör du ungefär så här. Lägg till följande i .htaccess:

ErrorDocument 404 /404handler.php

Sedan kan du få ut information om vad som försökte hämtas mha $_SERVER['REQUEST_URI']. Om du vet vilken katalog du vill att filerna ka ligga i gör du bättre i att använda dig av rewrites. T ex följande i .htaccess:

RewriteEngine On
RewriteRule ^userfiles/(.*)$          /filehandler.php?file=$1

Sedan kan du läsa ut vilken fil som önskas mha $_GET['file']

Hur du sedan ska göra för att skicka en filtill användaren skulle förtjäna ett helt eget inlägg, men här är ett exempel, som dock kräver att du vet ett filnamn på servern som du vill skicka tillbaka, samt en MIME-typ. (Du kan även ange application/octet-stream som typ vilket då bara anger att man laddar ner något utan att specificera vad)

<?PHP
$mimetype = 'image/jpeg';
$filename = 'test.jpg';

header("Content-Type: $mimetype");
header("Content-Disposition: inline; filename=$filename");
readfile($filename);

I det här enkla exemplet måste test.jpg ligga i samma mapp som PHP-filen som körs. Innan du ger dig in på att skriva ett skript som använder sig av sådana här metoder bör du även sätta dig in i de säkerhetshål som sådan kod kan öppna. (Främst att lyckas hämta php-filer med kod från servern, och i värsta fall dina databasuppgifter)
För övrigt, i detta skript kan du utelämna ?> vilket utesluter risken att få skräptecken i slutet av filen. (Mellanslag och nyradstecken.)

Exakt vad ska du göra? En form av fil-arkiv för användare? Eller ska olika PHP-filer kunna köras på användar-basis?

så här vill jag att det ska funka :)

sub.doman.se/ -> doman.se/show_user.php?user=sub
sub.doman.se/send_message.php -> doman.se/send_message.php?user=sub
sub.doman.se/albums.php -> doman.se/albums.php?user=sub

men jag vill fortfarande att den första adressen ska synas i adressfältet medans den andra adressen är sidan som visas :) även fast sub.doman.se/albums.php inte finns så vill jag att den ska länkas till doman.se/albums.php?user=sub

nu tror jag att du kommer fatta =)

Då rekommenderar jag att du konfigurerar servern så att alla subdomäner så att de pekar mot samma katalog. Hur du gör det, om det ens går, beror helt och hållet på hotellet. Även DNS'n måste konfigureras rätt, vilket också det varierar mellan hotell om och hur det går att göra.
Sedan rekommenderar jag att du läser ut variabeln $_SERVER['HTTP_HOST']. Det är visserligen inte exakt likadant som doman.se/albums.php?user=sub, men det ligger på ungefär samma komplexitet av kod.

okej, ska prata med one.com och i värsta fall får ag väl ha filer som inkluderar rätt fil istället :P blir många filer dock när man har många användare :P

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)