webForumDet fria alternativet

sessions och underdömän konflikt!!!

PHP

9 svar · 485 visningar · startad av alioooop

Medlem sedan feb. 2008120 inlägg
Frågan#1

hej :)
nu stötte jag på ett problem som jag själv tycker är väldigt ologiskt!!
har så att användarprofiler har adressen användarnamn.domän.com istället för domän.com/användarnamn och när jag loggar in på domän.com så skapas mina sessions som lagrar olika info om den inloggna användaren och vid varje sida så kontrolleras om dessa sessions finns och annars länkas man till inloggningen vilket är logiskt men sen när jag kommer till användarnamn.domän.com så kan inte den läsa sessionsen som är skapade för domän.com och skickar mig därför till inloggningen! men använder jag domän.com/användarnamn så funkar det som vanligt!

hur löser jag detta? om det ens går? och hur har isf dom stora sidorna gjort för många sidor har det upplagt på detta vis.

MVH Ali

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Du får nog ange vilket domän som sessionen (kakan) ska tillhöra.
Jag Google'ade i fem sekunder och hittade bl.a. det här:
http://www.idealog.us/2006/09/php_session_coo.html

Testa själv att söka på "Session across sub domains" eller någon liknande.

jag har nu testat både metoden att skriva in i htaccess och då slutade min domain funka och den jag skriver innan sessionstart funkar inte alls, vars ska jag sätta det? kan du ge mig ett exempel eller instruktioner. testa gärna metoden själv innan :)

äre ingen som kan något om de här? :(

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

alioooop skrev:

Testa gärna metoden själv innan :)

Varför då? Det är ju du som inte får det att funka... eftersom du inte orkade Google'a på det här själv så gjort jag det åt dig..

men har googlat och gjort exakt som de står men den vill ändå inte funka! Och om jag kopierar och klistrar in i htaccess så slutar den funka helt! Så klart jag behöver hjälp då? Och dom flesta här på de här forumet brukar vilja hjälpa så snälla hjälp!

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Har du läst http://us2.php.net/manual/en/function.session-set-cookie-params.php ? Det står ganska tydligt hur man ska göra för att få det att fungera över subdomäner.

nu har jag testat sätta in "session_set_cookie_params(100000 , '/', '.mindoman.com');" först där jag skapar mina sessions vid inloggning och det funkade inte sen satte jag det innan sessionstart på alla kontroller av sessions också men funkar fortfarande inte!

äre någon som kan hjälpa mig? blir galen för det ska ju gå!!

MVH Alioooop

men vad fan!! märkte att det funkar inte i chrome.... men i ie, firefox och safari....

varför ska man använda just chrome i detta sammanhang ;D men finns det inget sätt att komma förbi detta? :P

och nu funkar det i chrome också :O stängde flikarna så dom inte skulle vara där när jag startade chrome igen och startade om och nu funkar det :D

man har då fan otur ibland :P

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)