nu är det så att då man väljer övriga modeller i listan för välj modell så vill jag att ytterligare en input-ruta ska komma fram. I den rutan ska man kunna skriva in sin modell så denna sparas till databasen. jag vet hur jag skriver koden för att spara ner det man skriver in, men det jag inte vet är hur jag får rutan att skapas precis då man väljer övriga modeller.
Jag gissar på att man använder sig av en if-sats, men hur hämtar jag värdet ur select-satsen så jag kan kolla det med if-satsen?
som sagt, jag vill att input-fönstret ska komma fram precis då man valt övriga modeller.
Du skriver ut din "modelllista" med Ajax, så det du måste göra är att lägga till ett undantag i funktionen getModellerList(this.value), som kollar att om värdet = 6 (Övriga modeller) så ska ajaxkoden inte köras. Du kan t.ex. köra ett hiddenfält som ändras till typen "text" då värdet är 6.
Den här tråden bör nog flyttas till Javascript, eftersom det inte har med PHP att göra.
jag vet inte riktigt vad det är jag gör för fel, jag lyckas helt enkelt inte att få fram den där input-boxen. inte ens när jag lägger den helt synlig utan något speciellt, precis som vilken input-box som helst så funkar det.
Edit* det kan nog ha att göra med var jag lägger den. jag testade att flytta ner koden en bit, och då visas den.
detta hämtar det värde man angett i:<option value=""></option> om jag har rätt.
jag har slängt ihop lite nu, men jag lyckas inte få min dolda div-tagg att bli synlig. däremot om jag gör den till "block" som default, så syns den ända tills man börjar välja saker i listan. det måste ju betyda att vad jag än gör så går if-satsen i showField alltid till else vad jag än väljer.