webForumDet fria alternativet

Vykortssida

7 svar · 568 visningar · startad av Emil W

Emil WMedlem sedan mars 2009512 inlägg

Hej alla

vad behöver man ha för att man ska kunna göra en sida så att användare kan skicka vykort till sina vänner måste man ha någon databas eller kan man använda textfiler ?
/Emil

prebenMedlem sedan mars 2009452 inlägg

Det går säkert att använda textfiler, men det är tveksamt om det skulle vara enklare än db... Jag menar, då hade väl folk använt det i större utsträckning!

En länk ser ju ut så här:
url.se/vykort/kolla-mitt-vykort.asp?ID=1234

1234.hälsning = "Hej Du! Grattis på födelsedagen! Ett stort gäng rosor till dig"
1234.vykort = "bladspenat.jpg"
1234.mottagare = "du@url.se
1234.avsändare = "jag@url.se"

.... Ja... det är lite så det fungerar. Olika vykort, olika adresser, olika hälsningar, men fortfarande samma sida.

Jag tror inte det är lättare att göra det med textfiler! :-) Men visst, inget är omöjligt!

Lycka till!

man kan väl också göra så här att man skickar med bilden och texten i ett mail

till mottagaren

biokonsultMedlem sedan okt. 200738 inlägg

Finns lite olika vykorts program som inte kostar nått...Sök på google...

Jag använder mig av http://popcard.me/ orginal är inte lika flashigt som han har på framsidan...http://www.pixaria.com/popcard/

Fördelen som jag tycker är att man skickar iväg ett kort och inte att mottagaren behöver besöka din sida...

så hade jag tänkt att om man kunde skicka med bilden och texten i ett mail bara

Mr TMedlem sedan maj 20071 061 inlägg

Har provat lite olika web hotell och hoss vissa kan man bara skicka "plain" text :-(

Man kan altså inte skicka med bilder och där med heller inte göra den önskade funktion du vill ha. Så innan du gör för stora saker, prova att det verkligen funkar att skicka med saker med mail.

Tack för tipset

biokonsultMedlem sedan okt. 200738 inlägg

Emil W skrev:

så hade jag tänkt att om man kunde skicka med bilden och texten i ett mail bara

kolla på sciptet som jag skicka till dig det är lätt att utforma scriptet till det man vill html templates....och det ända scriptet som man kan skicka bilder som jag har hittat....

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)